Flugfiske / Kategoriarkiv: Tjecknymffiske

Flugor för tjecknymffisket, hur fiskar man med tjecknymftekniken, bindbeskrivning av tjecknymfer och mycket mera om tjecknymffiske!

Flugfiske för nybörjare, del 2: Nattsländor

Kul att förra inlägget Flugfiske för nybörjare, del 1: Dagsländor blev så uppskattat! Vi fortsätter här med del två som kommer att handla om nattsländor.

Nattsländor

I Sverige finns lite drygt 200 olika identifierade arter av nattsländor och är en av basfödan för de fiskar vi flugfiskar efter (främst öring, harr, regnbåge och röding för vår del). Precis som dagsländorna så går nattsländorna igenom liknande stadier genom sin livscykel. Dessa stadier delar vi in i tre huvudstadier – larv, puppa och bevingad slända. Jag tänkte gå igenom alla dessa stadier då man som flugfiskare fiskar alla dessa med olika flugor.

Flugfiske Flugfiske för nybörjare, del 2: NattsländorLarv
Första intressanta stadiet för oss flugfiskare är när nattsländorna befinner sig i sitt larv-stadie. Beroende på art (och i vissa fall hur nära larven är nattsländans pupp-stadie) så kan man dela in larvernas levnadssätt i tre stora grupper. Dels har vi de frilevande larverna som ofta klättrar runt bland stenar och grus (och driftar med strömmarna i strömmande vatten – därav att ”nymffiske” (även om vi fiskar med larver och inte med nymfer så benämns fisket med nattsländelarver som nymffiske) med fridriftande nattsländelarver är så framgångsrikt (ofta fiskar vi med nattsländelarver när vi fiskar med flugfisketekniken tjecknymf i strömmande vatten)).
Flugfiske Flugfiske för nybörjare, del 2: NattsländorDet andra levnadssättet som är vanligt förekommande är husbyggare. Dessa larver samlar på sig det de kan hitta (grus, småsten, barkbitar etc.) och bygger sig ett hus av detta. Ur huset tittar enbart en liten del av larven ut och dessa nattsländelarver fiskas med olika varianter av husmask-flugor. Gemensamt för dessa flugor vid strömmande flugfiske är att de är extremt tunga för att komma ner till botten då husmasken/husbyggande larven vandrar runt på botten.
Flugfiske Flugfiske för nybörjare, del 2: NattsländorTredje levnadssättet som är relativt ointressant för oss som flugfiskare är de nattsländelarver som bygger ett slags silkesliknande bo under stenar. Dessa larver är väldigt statiska i sitt levnadssätt och imiteras inte vid flugfiske – däremot är dessa larver precis som de andra två varianterna intressanta i nästa stadie som nattsländan genomgår.

Flugfiske Flugfiske för nybörjare, del 2: NattsländorPuppa
Larven förpuppas sedan (omsluts av ett puppskal/skinn) som sista levnadssteg innan den kläcks till en färdig slända. Nattsländorna skiljer sig här mot dagsländorna då samma art av nattsländor kan kläckas på olika sätt. De vanligaste sätten en nattslända kläcker på är att puppan lyfter mot ytan med hjälp av en luftbubbla innanför skalet (en guldskalle på en nattsländelarv/puppa ska enligt vissa imiterar denna luftbubbla). Strax under ytan (10-20 cm under ytan) klättrar sedan den bevingade sländan ur sin puppa och flyger upp ur ytan, alternativt flyter puppan hela vägen upp till ytan och där klättrar den bevingade nattsländan ur skalet eller simmar in till land (antingen som bevingad slända eller i sitt pupp-stadie). Vid andra tillfällen klättrar puppan upp på land och kläcker där. Oavsett hur nattsländan kläcker så är kläckningsstadiet väldigt intressant för oss flugfiskare då fisken aktivt söker efter kläckande puppor.

Flugfiske Flugfiske för nybörjare, del 2: NattsländorBevingad nattslända
När nattsländan sedan kläckt så är den mer aktiv på natten, därav att den också fått benämningen Nattslända. När nattsländan parat sig som bevingad slända och ska lägga sina ägg flyger den oftast ut över vattnet och släpper sina ägg i ytfilmen – detta imiteras genom att stripa en imitation av en nattslända (som flytande torrfluga) i ytan. Vissa nattsländor dyker även ner i vattnet vilket inte helt sällan kan missuppfattas som att det kläcker nattsländor när de poppar upp ur ytan igen, men när det i själva verket är äggläggande nattsländor. Dessa dykningar kan imiteras med vissa torrflugor (som t.ex. Streaking Caddis) genom att man gör hårda ordentliga hemtagningar av flugan, så hårda att flugan dyker ner i vattnet. Detta ljud kan dessutom dra till sig fisk när det i övrigt är ett relativt segt fiske.

Tips på nattsländeflugor i de olika stadierna

Larver

Rackelhanen
F-Fly
CDC & Deer

Hoppas ni gillade även del 2 i denna serie – gilla i så fall inlägget eller släng iväg en kommentar! Jag återkommer med nästa del i den här serien inom kort…

För mer information om nattsländor rekommenderar jag boken Nattsländor: flugfiske och flugbindning av Sören Lindroth.

Bilderna är publicerade med tillstånd från Biopix.dk

Publicerat i flugfiske Flugbindning, Harr, Öring, Övrigt, Regnbåge, Tjecknymffiske, torrflugefiske | Etiketter flugfiske , , , | 3 kommentar

Premiär i Baltak 2012 – The Movie

Ja här kommer vår lilla kortfilm (som blev rätt lång) från premiär fisket i Baltak.
Titta och njut..

Publicerat i flugfiske Baltak, Flugfiskefilmer, Öring, Regnbåge, Tjecknymffiske | Etiketter flugfiske , , , , , , , | 14 kommentar

I dag blir det premiär i Baltak!!

Ja idag blir det den stora fiskepremiären för i år, och som vanligt så äger den rum i Baltak. Vädret kunde inte bli sämre, det som har varit så fint i mars har gått över till en katastrof i april. Snö och minusgrader. usch! Men det ska väl inte stoppa oss från att åka iaf.
Ska jag vara helt ärlig så har jag har faktiskt varit och gjort en liten smygpremiär där redan förra helgen, någon måste ju kolla vad som funkar och hur vattenståndet är så Daniel får komma ner till dukat bord =). Och jag plockade då med min iphone och filmade min tripp. Och resultatet kommer här.
Ps. Jag var själv och fick inte till kameravinklarna helt hundra men det är jag någonstans i eller utanför bild =). Ds.

Publicerat i flugfiske Baltak, Flugfiskefilmer, Övrigt, Regnbåge, Tjecknymffiske | Etiketter flugfiske , , , , | 6 kommentar

Äggflugan (romkorn)

Dags för min första flugbindningsvideo för i år. Visar denna gång kanske världens enklaste flugmönster – Äggflugan som ska imitera en klump med romkorn.
Fiskas med tjecknymftekniken och är äckligt effektiv på regnbåge på sen höst och tidig vår. På köpet brukar man även dra upp en och annan öring…

Publicerat i flugfiske Flugbindning, Tjecknymffiske | Etiketter flugfiske , , , , | 4 kommentar

Äntligen lite fiske igen!!

Ja nu har det varit mycket annat än rent fiske här på bloggen så igår fick det vara nog. Även om jag inte han göra någon långsväng så skulle det bli lite fiske igen iaf. Destinationen blev Baltak i Tidaholm. Jag parkerade bilen uppe vid odlingen lite innan kl 18. Till min förvåning var det inte mer än 3 bilar där och det såg lugnt ut med folk.

Flugfiske Äntligen lite fiske igen!!

Jag fixade ihop grejerna och ställde mig uppe i kanalen och drog några kast. Efter typ tre kast så ringer Daniel. Han är ju såklart nyfiken på hur det går. Stackarn, han sitter uppe i Stockholm och får inte utlopp för sin fiskeabstinens. Så istället ringer han och försöker förkorta min redan korta fiskedag med en massa fiskedravel =). Efter samtalet tog jag en liten vandring neråt ån. Det syntes en hel del äggläggande nattsländor på ytan, men vaken uteblev. Skulle kunna ha att göra med att vädret har varit väldigt ostadigt i veckan och vattnet var relativt högt och väldigt grumligt. Jag testade lite med mina små nymfer nere i Bälteberga och fick på en av alla de små vildöringarna som alltid håller till där nere. Den var väldigt liten och den krokade av sig själv ganska snabbt. Efter det gick jag upp till zon 1 igen. Nu var det betydligt mer folk och alla ”bästa” platser var upptagna. Jag väntade en liten stund och lyckades få djuphålan innan bron. Det tog inte lång tid innan jag fick på en båge på ca kilot.

Det var en riktig befrielse att känna spöt dansa i händerna igen. Fighten blev rätt kort och fisken hade tagit en väldigt liten brun nymf med en insektsgrön huggmarkering. Det stod några ungdomar längre upp, skulle tippa på att dom var mellan 12 – 14 år, som blev väldigt exalterade över min fångst och började fiska mot mitt håll. När jag strax där efter får på en till båge så vadar dom ner, ställer sig mitt emot och börjar fiska över djuphålan. Bågen jag fick denna gång var en större bit, drygt 1,5 kg, och jag bestämde mig för att ta med den hem. Efter att ha fixat lite med fisken så kändes det dumt att börja kasta igen i djuphålan. De två undommarna hade ju lite trängt ut mig. Men det gjorde inte så mycket. Hoppas bara att dom fick något sen.
Jag gick upp till polen längst upp vid fallet eftersom att alla andra platser var upptagna. Och på första kastet så fick jag på en kilos båge. Den tog på min ändfluga (gulldribbat haröra) men på något konstigt vis så lyckades den under fighten fastna i toppflugan och blev som en plog i strömmen. Det var omöjligt att hålla emot i forsen och jag förlorade båda flugorna.
Mörkret började nu komma på allvar och folket uppe i zon 1 ville inte flytta sig från sina platser. De flesta av dem hade stått där hela kvällen. Ett fenomen som jag tycker börjar bli väldigt vanligt i zon 1 nuförtiden. Lite tråkigt kan jag tycka. Mest kanske mest tråkigt för dom själva. Baltak har många andra mycket fina ställen nedanför zon 1.
Jag drog nogra kast nere vid bron igen, ungdomarna hade nog blivit bortjagade av mörkret, men det började bli väldigt svårt att se fluglinan nu och jag tittade ner på klockan och såg att den bara var 20.15. Fan, redan mörkt. Jag trodde det iaf skulle gå att fiska fram till nio halv tio någonting. Där gick jag bet. Men det hade varit en trevlig fisketur iaf. Det fick bli att ta bilen hem igen.

Flugfiske Äntligen lite fiske igen!!

Publicerat i flugfiske Baltak, Öring, Regnbåge, Tjecknymffiske | Etiketter flugfiske , , , , | 1 kommentar

Två Morgontrippar

Hökensås
I torsdags förra veckan tog jag en tidig morgonsväng ut till hökensås. När jag stod klar för att börja fiska i den första sjön så var kl 05,00. Det var disigt i luften och Lilla Havssjön låg bitvis blank. Jag vandrade en bit och tittade efter lite aktivitet men det verkade väldigt dött. Jag blindfiskade en del med en nattslända men fisken höll sig undan. Vinden började ta till så jag drog mig vidare till nästa sjö. Enessjön var oxå död, inte en insekt på ytan och jag började misströsta. Vattnet var väldigt varmt och jag antar att fisken höll sig på djupet och gjorde minsta möjliga. Men jag lyckades ändå lura upp en regnbåge i den lilla tjärnen som ligger bortanför Enessjön (Vita Tjärn). Rengbågen var väldigt seg och jag hade den inne hos mig på ett kick och min tanke var att om jag ska släppa tillbaka den så måste jag göra historian kort och kroka av den direkt i vattnet annars så överlever den nog inte. Men precis som ja skulle greppa tag i flugan och ta loss så fixade fisken det själ och sprattlade sig loss och simmade i väg… Efter de så fiskade jag mig tillbaka genom enessjön men kände inget mer så det fick bli att åka hem och käka frukost.

Flugfiske Två Morgontrippar

Baltak
Idag drog jag i väg igen. Inte lika tidigt för fisket i baltak öppnar ju inte förrens kl 06.00. Men jag var där vid start iaf.
Även i baltak så möttes jag av en insektsfri tillvaro. Någon enstaka liten nattslända flög över ytan och en del mygg och knott men inte tillräckligt för att locka upp fisken till vak. Jag testade lite olika torrisar men inte ens en hasande nattslända lockade upp fisken. Så det var bara att byta taktik.
Jag gick upp till kanalen i zon 1 och hivade i två små guldskalle nymfer. Och nu nappade det först en liten (ca 400g) som snabbt fick friheten åter. Och sen en lite mer rejäl bit. Det var en riktig skönhet på 1,5 kg. Det syntes att det inte var någon nyinsatt på dom fina fenorna och den långa slanka kroppen. Det var en riktigt go fight i strömmen och pga av det varma vattnet så fick det bli en matfisk. När jag slagit ihjäl fisken och lagt upp den för fotning så såg jag i ögonvrån hur en liten krabat kröp fram ur buskarna. Nån som antagligen var lite sugen på fisk. Nämligen en iller (Mink efter rättelse). Det blev ett trevligt möte med en lilla krabaten.
Han vågade sig så nära att jag nästan hade kunnat mata den ur handen men så fort man röde sig lite väl häftigt sprang den och gömde sig igen, och så höll den på några gånger tills det kom några andra fiskare. Då gömde den sig för gott.
Jag fiskade en stund till och fick en liten och en stor fisk till. Den lite större fisken 1.1kg drog i väg som ett skott i strömmen och jag hade inget att ge emot utan det var bara att följa med ända ner till srömmen vid fika bordet. D är var fisken så trött att det bara var att dra den till sig. Ingen chans att den skulle överleva i det varma vattnet så den fick bli en söndagsstek den med..
Jag stannade i den strömmen ett tag och testade med en liten vit fiskimitation och det fungerade det med. en halvkilos båge tog streamern så det bara small om det.
Men Men inte en fisk på torrt. Mycket tråkigt, tänkte jag. Så i de sista minuterna så knöt jag på en liten myra. Och efter en stunds tragglande så small det till på flugan och chockad som jag blev så lyckades jag inte krocka den tillräckligt och den slet sig efter en liten stunds drillande.
Efter det så åkte jag hem. Var ju tvungen att få i mig lite frukost. kl hade ju redan blivit 10.

Flugfiske Två Morgontrippar

Publicerat i flugfiske Baltak, Hökensås, Regnbåge, Tjecknymffiske | Etiketter flugfiske , , , | 9 kommentar

Tillbaka i Baltak

Ja nu var det länge sen man var i baltak och fiskade. Och när vädret är så fint kunde jag bara inte hålla mig längre. Så det blev en tripp efter jobbet igår. Jag kom dit ungefär kl 18 och termometern visade på 23 grader varmt. Nu måste det vara fin fint fiske tänkte jag. Men det var trögt. Jag testade lite tjecknymf på de vanliga ställena i zon 1, men bara 1 tillslag den första timmen. Och den fisken fick friheten tillbaka bara efter bara några sekunder tyvärr. Sen började det släppa lite jag fick på två fina bågar nedanför den övre bron. Där den ene drog ut halva backingen innan den släppte. Det var en regäl kamp och jag fick springa med en bit ner för att inte tappa kontrollen över fisken men tyvärr lyckades den smita undan. Och även den andra krokade loss sig . Inte en landad fisk på två timmar i baltak… Jag som trodde det skulle gå så bra i dag.

Jag träffade på Johan Klingberg. Han sa att dom hade haft rätt segt fiske oxå så jag var inte ensam. Men han visade även upp något annat han lyckats kroka nämligen sitt finger. Kroken satt djupt in i fingret det enda som syntes var flugan och lite av krokböjen. såg inte skönt ut. Hullingen var tyvärr inte intryckt heller så det blir till att operera lite. Aj Aj.

Iaf. Jag gick vidare upp till den övresta polen och vadade försiktigt ut i strömmen, det är nästan lite för högt vatten fortfarande för att vada där men det gick bra. Jag lyckades äntligen landa ett par fina bågar där innan det var dax att åka hem. Så 3 tappade och 2 landade regnbågar på tre timmar blev resultatet och det är ändå rätt hyfsat tycker jag. Nått som var kul att se va att strömmen hade ändrat karaktär på sina ställen och att ståndplatserna har ändrats en del efter den hårda vintern.

Flugfiske Tillbaka i Baltak

Publicerat i flugfiske Baltak, Regnbåge, Tjecknymffiske | Etiketter flugfiske , , | 5 kommentar

Blåsig lördag i baltak

Så klart blev det en sväng till baltak i helgen. Daniel var nere på kalasfirande i Jönköping så vi passade på att åka en sväng.
Vi var tidigt ute, trodde vi , det var redan många bilar på parkeringarna och dom ”bästa” platserna uppe i zon 1 var belägrade redan. Vi började med att vandra neråt och fiskade av ån lite varstans. Vi fiskade oss ända ner till ruinpolen men det gav inget resultat. Vi började bli otåliga i det lite kyliga vädret, och det blev ju inte bättre av att se andra ta fisk.

Flugfiske Blåsig lördag i baltak

Bistert och blåsigt.
Daniel fiskar, jag fotar medans jag sätter i mig en macka

Streamer fiskare stod lite varstans och håvade fisk och vi undrade över om nymfer ,som vi körde med, verkligen var rätt i dag. Men vi vandrade tillbaka till zon 1 igen och till våran förvåning så va den nästan folktom. Så vi vadade ut till strömmen vid fikabordet och vips så hade jag fått på en regnbåge. Men jag tappade den tyvärr. Daniel gick nedanför nacken och vadade över till andra sidan vilket visade sig vara helt rätt. han fick på en 5 -6 bågar på bara en halvtimme/timme men tre av dom lyckades tyvärr slita sig. Jag fick under tiden på tre bågar till men lyckades bara landa två av dom. Jag tror blåsten hade mycket att göra med dom tappade fiskarna. Det var rätt kraftig vind så det var svårt att se huggen, när linan fladdrade i vinden, och mothuggen blev då sämre och fisken fastnade inte ordentligt.
Efter en timmes grymt fint fiske åkte vi och åt pizza på ”våran” lilla pizzeria i tidaholm. Dom har börjat känna igen oss nu efter alla vändor man har vart där :)

Efter fikat fortsatte det fantastiska fisket för mig men tyvärr inte för Daniel Jag landade tre bågar till och tappade ett par stycken medans Daniel kammade noll. Daniel skyllde på att det antagligen inte går att få fisk efter en kebabpizza och att jag hade varit smart nog och tagit en africana. En intressant teori :)
Men vi båda var väldigt nöjda med fisket och packade ihop grejorna runt 15.00.

Publicerat i flugfiske Baltak, Regnbåge, Tjecknymffiske | Etiketter flugfiske , | 1 kommentar

Helhelg i Baltak

Som ni kanske har läst av daniels action inlägg ( Han skrev dom på mobilen när vi va där) så va det en riktigt fin lördag i baltak då vi tog 10 Fiskar var och tappade även en del. Det var molnigt och ganska kallt men knappt inget regn. Däremot va söndagen desto regnigare.

Vi började söndagen med att åka till hökensås med dess fina sjöar med Regnbåge och öring. Vi startade dagen i lilla havssjön. Vädret var inget roligt regnet hängde i luften men sjön va fin. Väldigt klart vatten så man, med lite tur, skulle kunna bjudas på lite sightfishing. Men den turen hade vi inte. Ingen fisk blev det heller på dom få kasten vi gjorde.
Så vi åkte ner till strandgölen i stället. På vägen dit började regnet komma och när vi var framme vid sjön öste det ner.

Strandgölen är en sjö där bara ett visst antal (8 personer) får fiska varje dag och fiskekorten till denna sjö är lite dyrare. Så vi beslutade oss att inte boka nån plats utan åka dit och titta först och se om det är värt det. Sjön såg väldigt fin ut och vi pratade med en fiskare där och han sa att han hade sett lite vakande fisk (antagligen på fjädermygg). Men regnet tryckte på och vi kände inte för att stå vid en sjö en sån här dag så vi åkte upp till baltak.
Eftersom vi tjecknymffiskade hela lördagen så va vi lite trötta på det så vi körde lite nymfer på långdistans och daniel lyckades kroka tre på denna teknik. Själv så fick jag bara en som jag inte heller lyckades drilla in i håven utan den slank av kroken och försvann… Så kan det gå när inte hullingen är på… Vi körde en vända med lite tjecknymffiske i zon 1 också och det resulterade i två bågar för min del och en för daniel.
Pga. vädret och order från våra flickvänner så åkte vi hem redan vid 16.
Sammanfattningsvis så kan man säga att det har varit en väldigt lyckad helg med kul fiske. men men man längtar ju redan till våren då torrflugefisket drar i gång igen.

Flugor som funkade i helgen var: Romkornet på vilket vi fick ca 90% av fisken, även Husmask och guldribbat haröra funkade.

Här kommer lite bilder från helgen

Flugfiske Helhelg i Baltak

En riktigt fin öring. Gött Daniel

Publicerat i flugfiske Baltak, Hökensås, Öring, Regnbåge, Tjecknymffiske | Etiketter flugfiske , , , | 1 kommentar

Morgontripp till Baltak

Kl kvart i 8, den 19 sep, var jag framme i baltak. Vädret var fint. Än så länge va det bara 5 grader varmt ute men det skulle snabbt stiga i och med att solen gick upp. Jag började med att binda på en F-fly på tafsen och gav mig iväg för att leta vak. Jag vandrade från zon 1 ända ner till bältebärga och tillbaka. Såg nått enstaka vak och blind fiskade lite här och där. Vid ett tillfälle stötte jag på en liten fisk, ca 15 – 20 cm, som stod en bit ut i vattnet. Vattnet var klart och fint så det var inga problem att se fisken. Jag kastade ut min lilla F-fly och lyckades lura upp fisken att ta den. Det var väldigt roligt att se hur den avvaktande följde flugan med blicken för att sen bestämma sig för att ta den. men det var ju ingen prakt fisk precis så jag vandrade vidare.
Innan jag var tillbaka där jag började (översta poolen) så stannade jag till och tjecknymfade på några ställen. Och jag fick några regnbågar på dryga kilot.
Väl uppe vid den översta poolen tycktes jag skymta ett vak. jag vadade försiktigt i och började fiska av polen med min lilla F-fly. Jag såg mer och mer vak och jag började rikta in mig på några av dom. Efter några kast så smällde det till och flugan försvann. Jag lyckades inte kroka fisken tyvärr och fick försöka på nytt. 3 gånger uppstod detta fenomen fisken tog flugan men fastnade inte. Jag började undra om det kanske var en väldigt liten fisk eller så va jag antagligen för långsam. Efter det sista påslaget va det lugnt i poolen igen något enstaka vak men inget påslag. Hade fisken lärt sig att min lilla nattsländeimitation inte var något att äta. Jag var på väg att ge upp då jag såg en liten liten dagslända passera mig. Jag knöt då på en liten olive dagsländeimitation i strl 18 och kastade ut mot platserna där fisken hade vakat innan. Det dröjde inte länge förrens det smällde till igen och denna gång var jag mer allert, en väldigt livlig regnbåge på ca halvkilot hade tagit den lilla sländan. Så himla kul.
Efter en liten stunds fiskande till i poolen bestämde jag mig för att dra mig tillbaka hemåt.
Hittills hade jag satt tillbaka alla fiskar jag fått men jag hade ju lovat att ta med en matfisk hem så jag tjecknymfade lite i kanalen innan jag åkte hem men det blev ingen mat tyvärr. Jag fick på två fina regnbågar men tappade båda. Ja ja det blir nog en sväng till i veckan som kommer då får jag väl ta med en firre hem.
För att summera morgonen så tycker jag det var en väldigt rolig tripp i och med att jag fick så många påslag på torrfluga. Även om jag bara lyckades kroka två så är det så himla kul att se fisken gå upp och ta min fluga.

Flugfiske Morgontripp till Baltak
Liten baltakbåge fångad med torrfluga. Kul!!

Publicerat i flugfiske Baltak, Regnbåge, Tjecknymffiske, torrflugefiske | Etiketter flugfiske , | 1 kommentar

Baltak 13-09-09

I söndags den 13 sep. drog jag och Daniel till Baltak igen. Eftersom Daniel bor i Stockholm så får man ta vara på tiden när han är och hälsar på i Jönköping. Vi drog dit så vi va där vid kl 10. De få timmarna vi hade i Baltak utnyttjades väl, vi fick nog totalt en 20 fiskar tillsammans, men många var väldigt små. Man undrar i bland om det har rymt en hel del smått från dammarna, för jag tror inte att dom sätter ut så små fisk. Men en del hyfsade fiskar blev det trots allt. Daniel fick upp ca 7 stycken som låg runt kilot. Jag fick bara upp tre men en var iaf. lite större – ca 1,5 kilo. Och det är ju störst fisk som räknas. he he.

Flugfiske Baltak 13 09 09

Daniel tog även en på torrfluga vilket gjorde resan ännu roligare. Däremot var fisken inget praktexempel. Den var väldigt sargad efter slagsmål i uppfödningsdammarna, fenorna va riktigt bitna och nosen ärrad.
Ja det blev en väldigt trevlig sväng denna gång även om fisket inte var lika bra som förra resan, vilket jag tror beror på att jag var där på kvällen då och dom stora fiskarna vågade sig fram. vi åkte hem kl 5 för Daniel skulle ta bussen hem igen till Stockholm.
Ps. Jag får ursäkta att bilderna blev lite suddiga. Fel inställningar. Ds

Flugfiske Baltak 13 09 09

Norge (Renaälven, Glomma, Femundsälven, Sondre Osa etc.) -09

Norge

Dag 1
Landet med de vackra älvarna, de djupa dalarna och de höga bergen. Jo visst är det väldigt fint men jag skulle vilja lägga till lite små saker bara. Landet med det regniga vädret och det höga vattenståndet. För det va det som mötte oss när vi den 15 aug anlände till Rena.
Färden började kl 7 från Ekhagen i Jönköping där jag mötte upp mina medresenärer Daniel, hans pappa Ove och hans lille bror Fredrik. Resan gick bra och vi var väldigt peppade. Vi tog vägen genom Charlottenberg och vidare in i Norge.
Vi anlände, efter en 6 -7 timmars bilfärd, till vår stuga som låg alldeles intill Renaälven. Eftersom batteriet i GPS:en tog slut precis innan vi var framme fick vi improvisera lite, men det gick ju bra.
Enligt Din tur, som vi bokade genom, skulle man möta mannen som ägde stugan vid kl 14 och det hade vi ju aldrig hunnit så vi hade ringt och förvarnat honom att vi skulle komma lite senare. Så han hade gömt nyckeln åt oss och det var bara att låsa upp och kliva in. En liten mysig stuga som var beskriven i Din turs material som enkel men modern. Men modern va den absolut inte! Det fanns en gammal gasspis och en liten eldriven ugn med två plattor på. Vattnet var gulbrunt och inte drickbart. Det fanns även en vedkamin i varje rum vilket va den enda värmekällan i huset om man bortser från ett litet el-element i badrummet. Ved fanns det ingen så vi fick dra igång gasspisen för att få lite värme i huset. Vi fick senare (dagen efter) tag på lite ved och vatten så det störde mig inte så mycket. Det var ju trots allt en trevlig och mysig liten stuga.

Flugfiske Norge (Renaälven, Glomma, Femundsälven, Sondre Osa etc.)  09
Vår stuga, ca 50 meter från Renaälven.

Bara några timmar efter ankomst kunde vi inte hålla oss längre så vi slängde på oss vadare och skor och gav oss ut i regnet för att utforska stället. Det gick en liten fin bäck förbi stugan och ut i Rena men det verkade inte som det var någon vidare aktivitet av fisk där så vi koncentrerade oss på att titta till Renaälven. Vi vandrade ner till en hängbro som vi hört mycket om. Uppe från hängbron kunde man få en fin vy över älven. Man kunde även se röret som om det var normalt vattenstånd i Rena skulle vara ¾ täckt med vatten, nu låg det några centimeter under vattenytan – ingen rolig upptäckt. Fisket verkade väldigt trögt det med. Vi såg inga vak och lite blindfiske med diverse torrflugor och nymfer funkade inte heller.

Hängbron på flugfiskesträckan i Rena, gångavstånd från stugan.

Flugfiske Norge (Renaälven, Glomma, Femundsälven, Sondre Osa etc.)  09
En liten bäck gick förbi stugan och mynnade ut i Renaälven.

Dag 2
Dag två bestämde vi oss för att dra till Sǿndre osa en väldigt vacker liten älv som mynnar ut i Renaälven. Där gick fisket lite bättre, för mig iaf. Jag lyckades lura några mindre öringar att ta mina nymfer. Men något större blev det inte.
Flugfiske Norge (Renaälven, Glomma, Femundsälven, Sondre Osa etc.)  09
Samuel testar torrt i den vackra älven Sǿndre osa.

På kvällen så gick vi ner till Rena och hoppades på lite bra torrflugefiske och vi såg faktiskt en del vak. Det vimlade av mindre dagsländor i luften som landade på ytan för att lägga sina ägg. Men det tycktes inte fisken bry sig så mycket om. I stället hade fisken satsat sin jakt på stigande nattsländepuppor. Jag testade då en liten Superpuppa och fick en liten öring precis vid kanten. Daniel satte då också på en Superpuppa och tog även han en mindre öring längs med kanten. Öringarna var i precis samma storlek som de jag tog i Sǿndre osa, ca 12-15cm – miniöringar alltså.

Samuel med en av de öringar han fick i Sǿndre osa.

Dag 3
Men det va ju harr som vi ville ha så nästa dag bestämde vi oss för att åka till Koppang, ett ställe som låg ca 3 mil rakt genom skogen från vår stuga, där Glomma bredde ut sig och bildade ett helt område med små öar och stryk. Mycket vackert. Vi köpte fiskekort på campingen som låg där eftersom Koppangsträckan i Glomma inte ingick i våra fiskekort.
När vi hade fixat korten så va det bara att hitta en lämplig fiske platts, något som skulle visa sig ganska svårt. Vid älvarna där vi bodde så var det tydligt utsatt med parkeringar och fiskeplatser längs med älvarna. Något sånt fanns inte här. Väldigt väldigt svårtillgängligt. Tillslut så hittade vi en plats som verkade bra så vi tog på oss grejorna och vandrade ner.

Flugfiske Norge (Renaälven, Glomma, Femundsälven, Sondre Osa etc.)  09
Ena minuten kanonväder med skinande sol för att i nästa minut hällande regn. Daniel försöker se torrflugan i det knepiga vädret…

Det var grunt i vattnet så det gick fint och vada. Vi såg lite vak ute i älven och jag band på en liten nattslända på tafsen. Med mycket lina ute och små fiskar som gick upp på flugorna så det var svårt att få till mothuggen. När vi stått där i kanske 10 min så ser vi att en traktor är på väg ner till vattnet precis bakom oss . Han ska väl hämta nått trodde vi, men det visade sig att han skulle rätt över älven och ut på en ö mitt i Glomma. Så han körde rakt ut i det halvmeter höga vattnet förbi och runt oss.

Att vägarna är dåliga i Norge har man ju hört – men så här dåliga!?

Efter han hade försvunnit upp på ön så va det helt dött där vi stod. Inga vak, ingen aktivitet. Inte så konstigt så som han levde med trakton!
Det tog ungefär en timme tills det började vaka igen. Efter några tappade fiskar och missade mothugg lyckades jag ta upp en liten harr på ca 15cm på min nattslända, så det blev min första fångade harr. Kul!
Efter det så åkte vi vidare för att hitta nya ställen att fiska på i Koppang. Men efter att ha suttit i bilen och åkt runt och runt i ca. en timma svärandes över den dåliga tillgången till plats att ställa bilen bestämde vi oss för att dra tillbaks till stugan.

Dag 4
Tisdagen började lite tråkigt då Ove och Fredrik var tvungna att åka hem pga nått problem med deras hus. Tråkigt tråkigt. Och fler dystra besked blev et nere vid Renaälven då älven hade stigit 15 cm till under natten.
Jag och Daniel var lite frustrerade över det dåliga fisket och det höga vattenståndet så vi drog i väg till Femundsälven (den översta biten av det som blir Trysilälven och sedan Klarälven). Efter lite efterforskningar och tips på var vi skulle fiska så började vi utforska älven. Vi testade lite i Isterforsen men gav upp relativt snabbt då det blåste alldeles för mycket för att ha ett trevligt fiske.

Flugfiske Norge (Renaälven, Glomma, Femundsälven, Sondre Osa etc.)  09
Femundsälven, strax nedströms Galtenhuvudet.

Vi tog bilen nerströms till Femundsälvens början där tjecknymffisket stod på tapeten. Femundsälven startar i Galtensjön och platsen där sjön övergår till älv kallas Galthuvudet. Vi testade fisket några hundra meter nerströms Galthuvdet och där minsann va det bra fiske… för Daniel iaf! Han lyckades fånga en fin fin harr på runt 1kg, en på drygt halvkilot och även några mindre harrar. För mig gick det sämre – tog lite småharrar på det klassiska måttet 15cm annars inget.

Daniels första upptagna harr på resan.

Daniels kommentar: Något som Samuel (förståligt nog) inte nämner i sin text är att han fick för sig att testa vadarna ordentligt iom. en simtur. Visserligen en väldigt kort simtur men han hann konstatera att vadarna inte håller tätt om man lägger sig i vattnet tex. om man man halkar ;) Så nu vet ni!

Flugfiske Norge (Renaälven, Glomma, Femundsälven, Sondre Osa etc.)  09
Daniels fina harr på dryga kilot.

Dag 5
Men nu när vi hittat sånt fint ställe så åkte vi förstås dit dagen efter också. Daniel han fortsatte ta stor fisk på tjecknymf, han fick en till på 1kg och sen några mindre.

Flugfiske Norge (Renaälven, Glomma, Femundsälven, Sondre Osa etc.)  09
Daniel med resans största fisk, en fin harr på dryga kilot.

För mig gick det fortfarande dåligt och mitt humör blev sämre och sämre tills jag insåg att inget annat än lite mat skulle kunna hjälpa mig från att kasta spöt i älven. Efter maten hade jag lugnat mig lite och fick på en harr i halvkilosklassen som jag tyvärr tappade. Men nu hade jag iaf känt lite på det!

Samuel med en av de småöringar han fick i Femundsälven denna dag.

Då fisket varit riktigt bra för Daniel så band vi upp ett gäng med flugor på kvällen. Pga. vädrets makter med högt vattenstånd som resultat så var det helt klart efter snart en vecka i Norge att det var nymfer som gällde för att få ett bra fiske. Det blev därför ett gäng nymfer var, nedan är lite av det vi band upp på kvällen. Framförallt jiggnymfer med rödbrun kropp och en grön huggmarkering på fungerade bra.

Samuels flugor

Daniels flugor

Dag 6
På fredagen drog vi ännu en gång till Galtenhuvudet och då gick det bättre för mig. Tog tre fina harrar runt halvkilot och tappade nån med. Vi drog tillbaka till stugan ganska tidigt den dagen för att vi ville hinna packa lite till hemresan dan där på.

Flugfiske Norge (Renaälven, Glomma, Femundsälven, Sondre Osa etc.)  09
Samuel med en harr på runt halvkilot.

När vi väl va vid stugan konstaterade vi att vattennivån i Renaälven hade gått ner en smula och att det faktiskt vakade lite. Så vi knöt på lite torrflugor och gick ner till älven. Fisken vakade på ganska bra men verkade även denna gång som att de inte ville ta de små små äggläggande dagsländorna på ytan. Så jag band på en Superpuppa i stället. Fiskade lite på några vak som jag såg men inget hände. Daniel var på väg uppströms och det vakade precis utan för honom. Jag hivade i väg min lilla Superpuppa ovanför vaket och lät den sakta glida över fisken och PANG! så hade jag fått resans finaste öring på 2-3 hekto. Äntligen hade vi fått en acceptabel fisk på torrfluga! Men det blev även den ända. Jag fick en liten harr också och det blev den sista fisken på denna resa.

Dag 7
Vi testade en timme på lördagen med, men det gav inget. Efter en snabbstädning (städning ingick i stugans pris) och inpackning i bilen bar det hemmåt vid kl 10.

Flugfiske Norge (Renaälven, Glomma, Femundsälven, Sondre Osa etc.)  09
Samuel lagar resans sista frukost i vår enkla men moderna (?!) stuga.

Vi trotsade GPS:ens vilja att vi skulle åka samma väg tillbaka som vi kom. Vi tänkte att det borde gå snabbare om man åkte över Trysil och följde Trysilälven/Klarälven ner till Karlstad pga. bättre vägar. Men där gick vi bet. Det tog säkert en timma längre tid och vägen va dålig – så lyssna alltid på din GPS. Haha.

För att summera resan så tycker jag att det har varit en lyckad resa med en trög start men med ett desto roligare slut i och med Femundsälvens fina fiske. Jag åker gärna tillbaka nån gång senare i livet. Nedan kommer ett gäng med blandade bilder från resan!

Publicerat i flugfiske Flugbindning, Norge 2009, Tjecknymffiske, torrflugefiske | Etiketter flugfiske , , | 3 kommentar

Baltak 30-06-09

Inte mycket vatten med desto mer folk. kom dit vid halv 5 och började mitt fiske i zon 2 på ett ställe som brukar vara bra. Jag hinner knappt slänga i mitt tackel med två flugor, ett guldribbat haröra som tyngd och en insektsgrön nattsländepuppa som upphängare, innan det hugger en öring på första kastet jag drillar en stund men den lyckas ta dig loss från min lilla gröna nattsländepuppa. Jag gör 4 – 5 kast till och en lite större regnbåge tar nattsländepuppan. Vilken start på dagen. men olyckligt så lyckas denna regnbåge på ca 1,5kg lyckas sno flugan för mig och jag fick inte chansen att håva denna. Jag står kvar på samma plats i ca 40 min jag lyckas håva en lite mindre öring och en regnbåge på knappt 1kg. Jag vandrar upp till zon 1 och ställer mig i kanalen en stund. Verkade rätt så dött men precis när jag tänkte dra så spänner det till i linan, precis på det ställe om jag fick min 2 kilos öring förra gången.

Även här så känns det tungt, en redig baddare. Jag drillar i strömmen en stund innan jag inser att jag aldrig kommer att kunna håva den där. Så jag får drilla med mig fisken till det lite grundare partiet nedanför kanalen. Efter en lång och nervös drillning nerför strömmarna i kanalen så var jag äntligen på grundare och lugnare vatten. Fisken var trött och jag kunde dra den till mig rätt smidigt men håvningen gick sämre, den var stor och svår att få i så jag fick tillslut ta den med händerna och lägga i den i håven. Det hade suttit ett gäng fiskare och fikat vid stranden och alla stod nu som publik så det var tur att jag fick upp den annars hade det ju varit lite pinsamt. Fisken som vägde 2,7 kg är den största regnbågen hittills för min del men eftersom jag var själv så kunde jag inte få någon fin bild på den tyvärr men jag ska ta några större fiskar som jag hoppas få lite fina bilder på. He he.

Jag fortsätter dan med att vandra neråt och letar föbrilt efter vak och aktivitet men det verkar väldigt dött. Jag stöter på en vakande fisk som står under ett träd. Jag försöker se vad den tar för något, men i brist på insekter på ytan och att fisken vakar allt för sällan testar jag lite olika varianter av nattsländor men inget tycks fungera testade lite kläckare men utan resultat. Så jag vandrade tillbaka till Zon 1 och fiskade lite mer nymfer. Tog lite mindre fiskar här och var och tappade en lite större öring som jag pressade lite för hårt för att inte komma i vägen för de andra flugfiskarna som stod längs med kanten.
Ja åkte hem kl 9 nöjd och glad och med en 2.7 kilos regnbåge i bagagen. gött
Dåligt med foton blev det dock men jag lägger upp en bild på flugan som fungerade bäst. Jag tog nog ca 90% av fiskarna med denna fluga

Flugfiske Baltak 30 06 09
En insketegrön nattsländepuppa.
Bakkroppen:
Då har jag använt mig av helt vanlig ljusgrön ullgarn (finns billigt i garnaffärer eller dylikt) som jag tvinnat och dubbat med insektsgrön haredubbing
Fram:
Då har jag dubbat med en glittrig orange dubbing + lite svart dubbing , och en bit shellback som jag målat svart med vattenfast tusch

Publicerat i flugfiske Baltak, Öring, Regnbåge, Tjecknymffiske | Etiketter flugfiske | Kommentering avstängd

Flugbindning: Tjecknymfer

Tänkte visa upp lite nybundet material i form av tjecknymfer.

först en titt i flugboxen, proppad med flugor för strömmen.
Flugfiske Flugbindning: Tjecknymfer

Denna fluga har fungerat strålande de senaste gångerna jag varit i Baltak. (olivgrön nattsländelarv.)

Publicerat i flugfiske Flugbindning, Tjecknymffiske | Etiketter flugfiske | Kommentering avstängd