Flugfiske / Kategoriarkiv: Tiveden Flyfish testfiske 2010

Test av flugfiske hos Tiveden Flyfish.

Trout Area Flyfishing – Mässversionen

På Flugfiskemässan, Sportfiskemässan samt Flugfiskets mästare under våren har en ihopklippt specialversion av våra tre Trout Area-filmer visats. En hel del nya scener och framförallt är den helt nyklippt ur ett lite annorlunda perspektiv.
Vi blev själva nöjda med resultatet, men kolla och bedöm själva.

Publicerat i flugfiske Flugfiskefilmer, Tiveden Flyfish testfiske 2010 | Etiketter flugfiske | Kommentering avstängd

Sista delen i serien om Tiveden flyfish är här!
Det är tid för den dramatiska upplösningen från de tidigare delarna. Frågorna är många men det finns bara ett korrekt svar. Vad hände egentligen med Samuel, varför försvann han ut i skogen? Kommer han någonsin tillbaka? Är egentligen Daniel samma man som Morgan i Ullareds-serien på kanal 5?
Det är nu ni får svaren på alla frågor ni legat sömnlösa på nätterna och grubblat över ;-)!

Vi vill tacka för alla positiva reaktioner på det arbete vi lagt ner på dessa filmer – det både värmer och är oerhört kul att höra! Tack också alla ni som kommenterat på vår blogg, på Youtube och på diverse forum med både ros och förslag på förbättringar!

Publicerat i flugfiske Flugfiskefilmer, Tiveden Flyfish testfiske 2010 | 8 kommentar

Trout Area Flyfishing (Testfiske hos Tiveden Flyfish) – Del 2: Stora sjön

Del två i vår serie ”Trout Area Flyfishing” om Tiveden Flyfish är här!

Vi vill börja med att beklaga förseningen – men kan glädja er med att ni istället slipper se del två uppdelad i två olika filmer på Youtube.
Del två handlar om den ”Stora sjön” i Tiveden – en otroligt vacker sjö på ca. 10 hektar. Vi hade ett helt underbart torrflugefiske när vi var där och fick en hel del sköna scener inspelade. Vi är ledsna för den extremt dåliga ljudkvalién i del två i vår serie – vi har försökt efterarbeta bort så mycket som möjligt av brus och övriga missljud. Resultatet blev betydligt mycket bättre än orginalljudet men är inte något vi är stolta över. Bortse från kvalitén med ljudet och försök njuta av filmen ändå!

Del tre, ”Strömsträckan”, kommer om en vecka (måndag 10 januari) – vi ska försöka att hålla tiden nästa gång.

Publicerat i flugfiske Flugfiskefilmer, Tiveden Flyfish testfiske 2010 | 1 kommentar

Trout Area Flyfishing (Testfiske hos Tiveden Flyfish) – Del 1: Lilla sjön

Så var det då äntligen dags för vår efterlängtade premiär av vår serie på tre filmer om vårt testfiske av Tiveden Flyfish. Första filmen handlar mestadels om den Lilla sjön – en fin ”liten” sjö med ett naturligt bestånd av bäckröding och inplanterad förvildad regnbåge.

Vi har lagt ner mycket tid och energi på denna serie så kommentera gärna!
Gillar ni filmen får ni gärna publicera den på er blogg/hemsida. Använd funktionen ”Bädda in” på Youtube (om ni vill bestämma färg, storlek etc. på filmen när ni publicerar) – eller kopiera in nedanstående HTML-kod på er hemsida så ska den visas (i standardformat):

<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/nvw2v2dYzsc?fs=1&amp;hl=sv_SE&amp;hd=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/nvw2v2dYzsc?fs=1&amp;hl=sv_SE&amp;hd=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>

Kommentera gärna inlägget med var ni publicerat filmen så kanske ni får några nya flugfiskeintresserade läsare på köpet härifrån…

Nästa del (om Stora sjön) släpps om en vecka. Prenumerera på vår blogg via RSS, eller bli prenumerant på vår Youtube-kanal så kan ni välja att få ett mail när nästa film publiceras.

Publicerat i flugfiske Flugfiskefilmer, Tiveden Flyfish testfiske 2010 | 6 kommentar

Återbesök till Tiveden Flyfish

Ja i helgen var vi tillbaka i tiveden för att komplettera med lite bilder i för vår film från Tiveden. Vädret var sådär. Det var växlande regn och blåste lite kallt. Men fisket var fortsatt bra. Flera fina regnbågar landades men desto mer tappades. Det var inte så mycket vak denna gång och kanske berodde det på vädret. Man har ju alltid hundra teorier om varför det inte vakar men det är nog bara att inse att fisken gör som den vill. Men några vak såg vi och fick även en del på torrfluga. Landnisekter och nymfer var det som funkade bäst, men daniel hade även bra lycka med corixor.. Han fick även dagens finaste båge på denna fluga. En riktigt fin båge på ca 2,5 kg. med en riktigt fin ”käftkrok”.

Vi var mestadels i den stora sjön men tog även en liten sväng till den lilla sjön. Även där högg bågarna fint men ingen bäckröding denna gång. Vi fick många fina klipp och än en gång tackar vi Andreas på Tivedens Flyfish för att vi får fiska i dina fantastiska sjöar.

Flugfiske Återbesök till Tiveden Flyfish

Publicerat i flugfiske Tiveden, Tiveden Flyfish testfiske 2010 | Etiketter flugfiske | 3 kommentar

Tiveden flyfish

Japp, nu har vi varit på vår efterlängtade helg i Tiveden.  Vi kom upp på fredagen kl 18.30 och mötte upp med Andreas som driver Tiveden Flyfish. Två sjöar stod på schemat denna helg – en större och en lite mindre. Vi började med att åka ut till den lite mindre regnbågssjön. Det intressanta med den sjön är att den hyser en stam av bäckröding. Det vore riktigt fint att få upp en av dessa.

Vi tittade till sjön och fiskade av lite från några ställen, det var en riktigt mysig liten sjö och känslan av orörd vildmark var överhängande. I öppningar i den täta skogen kunde man lägga ut sina rollkast – vissa ställen svårare än andra. Det krävdes lite teknik men man behövde inte komma så långt för fisken gick och vakade mycket nära land.

Efter vi hade kikat runt en timme på den lilla sjön så var det dags att se den stora sjön, där vi hade tänkt att spendera natten också. Det började bli mörkt och solen stod lågt när vi kom fram. Jag hade väntat mig att komma ner till en stor rund vanlig skogssjö men detta var något annat. Väldigt kuperat landskap med bergsknallar och skog. Man kunde inte se hela sjön pga en stor ö i mitten, och vikar och uddar bytte av varandra runt hela sjön. Mycket vacker sjö! Vi såg inte några vak än så länge så vi började blindfiska lite. Det började bli rätt mörkt och efter några kast med en streaking caddis så bestämde jag mig för att lägga ihop. Jag la ut ett sista kast och började veva in lina. Då, mitt i min okoncentration, plaskade det till i periferin och jag kände hur det drog till i linan. Och Oj Oj Oj vilken vacker båge jag fick upp! Lång slank och stora fina fenor, det märktes att denna hade gått länge länge i vattnet där, vilket är den stora tanken med stället. Fiske efter förvildad regnbåge. En mycket trevlig start på helgen.

Nästa dag började med att vi försov oss och missade det tidiga morgonfisket. Konstigt att vi lyckades sova så länge, för Daniel hade lyckats glömma både liggunderlag och kudde. Så vi fick lägga mitt liggunderlag under ryggarna och hämta våra bagagemattor och fylla ut med under bena. Så man var rätt mörbultad efter den natten.

Vi började fiska i den stora sjön för att ganska snart bege oss bort till den lilla. På vägen träffade vi Lucas och Andreas som också var och testfiskade dessa fina vatten. I den lilla sjön vakade fisken rejält. Det smällde överallt och vad vi kunde se så var de ute efter de stora trollsländorna som flög över vattnet. I brist på imitationer av detta knöt Daniel på en stor Muddler och drog den över vatten ytan. Och tre gånger kunde jag höra Daniels förgrymmande efter tre kraftiga påslag som han lyckades missa. Tråkigt, men det är sånt som händer. Efter nån timme där fick vi rapporter att det var riktig fart på fisket vid den andra sjön och vi drog dit. Vi fiskade oss runt sjön och fisken vakade överallt. Riktigt nära land också, så smygfiske på vakande regnbåge var effektivt. Och utdelning gav det med. De förvildade regnbågarna tog flugorna en efter en och vi tappade många men landade även många. Både Daniel och jag drog fisk på över 2 kg. Och det var inga feta pelletsmatade fiskar så jag rekomenderar en lite djupare håv för att kunna göra en säker och skonsam landning. Vi lyckades dock inte lura upp någon från den vilda öringstammen som finns i sjön. Men det får bli nästa gång.

På kvällen blev det en pizza, men jag som fick ett migränanfall och fick inte i mig mycket – desto mer ur mig så att säga… Men efter att Daniel fått låna ett liggunderlag så brev det en mycket skönare natt och vi sov lite länge igen.

Söndagen började lugnt – vi käkade frukost och plockade ihop våra grejer. Andreas (tivedenflyfish) kom förbi med sin polare Daniel och hjälpte till att bära till bilarna. Vi drog oss alla bort till den lilla sjön igen med förhoppningar på att lura upp en bäckröding. Vi placerade ut oss runt sjön och min vapendragare Daniel lyckades hitta en redig hotspot. Han drog båge efter båge på olika flugor medans jag 5 m bort kammade noll. Men efter två tappade för min del så slog det till på min lilla wollybugger. Ingen stor fisk men det var en bäckröding. En Bäckröding!!!. Det var avgjort. Våra förväntningar hade överträffats med hästlängder och jag kunde håva min första röding.. Efter det fick vi fin fin mat, lagad vid vattnet, av Andreas bror Petter.

Vi avslutade dagen i den stora sjön men landade ingen fisk där. Däremot så fick Daniel se backingen innan en stor regnbåge lurade runt i näckrosorna och släppte från kroken.

Vi hade en fantastiskt kul resa och vi tackar Tiveden Flyfish för den fina inbjudan.

Publicerat i flugfiske Tiveden, Tiveden Flyfish testfiske 2010 | Etiketter flugfiske , , | Kommentering avstängd

Spänningen stiger inför Tiveden flyfish

Imorgon bär det av mot Tivedens djupa skogar!
Hyrbilen är bokad sedan ett tag tillbaka, kamerabatterier laddade, minneskorten tömda, spöna putsade, vadarna tvättade (dock gäller vadningsförbud i Tiveden, men man vet aldrig hur vädret kommer att vara…). Det enda som saknas nu är flugor. Boxarna lyser tomma av nymfer för sjöfiske då det mesta fisket den här säsongen har bedrivits i strömmande vatten och i så hög grad som möjligt med torrfluga.

Har fått tips av Andreas om att ha med oss nattsländor, puppor, nattsländenymfer/larver samt fjädermygg. Ska se om jag kan hinna med och binda lite ikväll så att vi slipper att dra fram streamers.

Lite regler som gäller i sjöarna Tiveden flyfish:
-Ingen vadning
-Enbart hullinglös krok (eller inböjd hulling)
-Enbart catch and release

Vi har lite film från helgens fiske i Baltak också, ska se om jag kan hinna få upp det på bloggen… mycket som ska göras!

Publicerat i flugfiske Tiveden, Tiveden Flyfish testfiske 2010 | Kommentering avstängd

Uppvärmning inför film i trollskogen

Vi har sedan ett tag tillbaka haft en exklusiv inbjudan från Tiveden flyfish om att komma och testfiska deras vatten som öppnar till nästa säsong.
Andreas (som ägaren heter) har verkligen drivit upp förväntningarna via sin blogg (se länk ovan) och sina målande berättelser via telefon. Grymt fin regnbåge och vild öring ska det finnas i sjöarna. Dessutom håller en av sjöarna en vild population av bäckröding…

Nästa helg åker jag och Samuel dit för att provfiska en hel helg, med oss har vi naturligtvis kameran för att ta lite bilder. Igår var vi och värmde upp i Baltak. Vi bestämde oss för att satsa på torrfluga trots regnet och att vaken var extremt få. Det var dock en hel del sländor runt vattnet så fisken borde ha blicken fäst mot ytan, så var dock inte fallet. Samuel tog efter några timmar två små öringar och jag själv gick tomhänt från torrflugefisket.
Kul var dock att vi träffade på en kille som kollat på våra filmer under veckan och bestämt sig för att åka till Baltak efter detta. Tidigare hade han enbart fått nån fisk när han varit där, men nu efter bara några timmars fiske hade han lyckats lura upp fem fiskar! Alla tagna på nymf, så efter lunch bytte vi taktik till tjecknymf, satsade på några ”säkra ställen” och jag lyckades lura upp fyra bågar och Samuel tappade tyvärr en.
Strax innan vi var tvungna att dra oss så började det så smått vaka (klockan var då runt 17-tiden), så eftermiddagar/kvällar verkar vara det som gäller nu får att få lite torrflugefiske, dessutom är det mycket folk och hårt fiskat/vadat på många platser under helgerna. Detta bidrar troligtvis till att vakintensiteten dras ner. Har man möjlighet så rekommenderas att åka en dag mitt i veckan.

På vägen hem fick jag ett sms från Andreas från Tiveden flyfish. Det stod att han nyss hade haft en av de största fiskarna på någonsin i en av sjöarna – spänningen steg ytterligare inför nästa helg… följ med oss via bloggen då, för vi hade tänkt att blogga direkt från skogarna (om vi har täckning).

Publicerat i flugfiske Baltak, Regnbåge, Tiveden, Tiveden Flyfish testfiske 2010 | 1 kommentar