Flugfiske / Kategoriarkiv: Lappland 2011

Mystisk kläckning i Lapplandsfjällen

När vi förra året reste upp till Lapplandsfjällen för årets stora fiskeresa möttes vi inte enbart av lämlar ute på fjället. Vi vågar påstå att vi är bland de enda som hamnat mitt i en ”Golden arc”-kläckning i de svenska fjällen NÅGONSIN!
Kläckningarna är enormt intensiva och lokala. Få människor har haft förmånen att uppleva denna kläckning – vi har faktiskt aldrig hört talas om den i Sverige tidigare. Nackdelen är dock att fisken blir extremt selektiv under dagarna innan och efter en ”Golden arc hatch”.
Som tur var hade vi kameran med oss och lyckades dokumentera både kläckningen och det psykiskt krävande fisket.

Som vanligt är det fritt att distribuera vidare filmen (eller rättare sagt, distribuera gärna den vidare!).

Publicerat i flugfiske Flugbindning, Flugfiskefilmer, Lappland 2011, torrflugefiske | Etiketter flugfiske , | 3 kommentar

Harrens ljus – DS flugfiskes adventsfirande, del 2

I samband med 3:e advent tänder vi alltid det andra flugfiskeljuset – Harren ljus. Som vanligt bjuder vi på några tillbakablickar från året med ett urval av scener med harrfiske från vår kommande flugfiskefilm om fjällfiske. Daniel bjuder också på en unik inblick i hans pepparkakskunskaper.

Ha en god harrdag och glöm inte att prenumerera på vår kanal på Youtube samt gå med i vår Facebookgrupp så att ni inte missar nästa ljus – Öringens ljus!

Publicerat i flugfiske Flugfiskefilmer, Harr, Lappland 2011 | Etiketter flugfiske , , , | 6 kommentar

Summering Kaitum 2011

Nio dagar går fort när man har rolig. Årets fjällresa, återigen till Kaitumområdet, är till ända och man kan se tillbaka på ett fantastiskt fiske och förundras över hur snabbt vädret skiftar i fjällvärlden.
Men vi börjar från början. Årets resa bestod av 7 heldagar och två halvdagar och vi var i år tre personer (Dan (Daniels farbror), Samuel och Daniel). Dan och Samuel som bor i Jönköping respektive Habo fick mastiga 300 mil i bil i ryggsäcken efter årets resa – Sverige är lååångt!

Natten till onsdag den 20 juli begav vi oss alla tre ifrån Stockholm. Vi såg fram emot 13 timmars bilkörning och höll tummarna för att sova åtminstone några timmar (blev max två timmar per person under natten tror jag). Bilkörningen gick dock smärtfritt och den ena ”staden” efter den andra lämnades bakom oss, Uppsala, Gävle, Sundsvall, Timrå, Örnsköldsvik, Skellefteå, Piteå osv. – i stort sett halva Elitserien i hockey avverkades… Nordöst om Älvsbyn stannade vi för det obligatoriska ”Storforsen-stoppet”. Fram med kamerorna och en snabb frukost bestående av kyckling med grus (Dan tappade all kyckling på backen) och potatissallad.

Flugfiske Summering Kaitum 2011

Strax efter klockan 14.00 kom vi fram till Stora Sjöfallets helikopterbas. Därifrån skulle det ta ca. 15-20 minuter med helikopter ut till vår huvudbas vid Mellre Kaitumsjön. En liten helikopter som vi bokat kunde ta 400 kilo (inklusive passagerares vikt). Efter invägning låg vi över maxvikten och fick motvilligt dumpa övervikten – det svåra valet föll på att dumpa ölen och flytringarna. Tråkigt då vi hade sett fram emot att testa flytringsfiske för första gången.

Ca. 20 minuter senare stod vi på plats utmed Kaska Kaitumjaures (Mellre Kaitumsjöns) strand med myggen överallt omkring oss. På med myggmedel och dags för att rigga spöna!
Vi hade redan innan vi kom ut bestämt oss för att inte filma något första dagen där ute så att vi kunde få ”fiska av oss” lite och sedan fokusera mer på filmandet resten av tiden. Naturligtvis hade vi sjukt grymt fiske första eftemiddagen/kvällen när kamerorna låg och vilade. Både jag och Samuel krokade varsin harr i 2-kilosklassen och flera helt ok öringar och harrar. Fisken verkade ta på det mesta som kom driftandes på ytan och drillning avlöstes med mer drillning. Vi fiskade av både en kort strömmande sträcka i närheten av basen samt sjön utanför mynningen.

Flugfiske Summering Kaitum 2011

Andra dagen var det dags att sätta igång med filmandet och vi satsade på strömmarna ovan mynningen. Efter diverse harr i halvkilosklassen och öringar på 200-400g fick Daniel på på en riktigt fin öring – dryga 50cm. En lång fajt senare låg resans finaste öring i håven och Daniel visade glatt upp fisken för kameran. Precis när han plockar upp fisken ur håven tar minneskortet i kameran slut och öringen simmar iväg utan att bli ordentligt fotograferad eller filmad :(

En kort vandring upp till några småsjöar där vi inte riktigt lyckades till 100% med kartläsningen bådade inte riktigt gott inför vår större vandring senare i veckan… De små sjöarna gav inte mycket till fiske, men var ändå bra utifrån perspektivet att vi fick en känsla för terrängen vi senare skulle vandra med tung packning. På söndagen begav vi oss iväg för att vandra den lite längre vandringen. Fågelvägen ca. 5-6km, vilket inte låter speciellt blodigt. Men fy f-n va fel det var! Konstant lutning uppåt och över en högre bergstopp innan vi var framme vid ett sjösystem på totalt fyra sjöar varav vi riktade in oss på de tre mindre sjöarna. Den korta vandringssträckan tog oss någonstans mellan fyra och fem timmar i konstant regn – redan efter en halvtimme var vi helt genomblöta. Enda positiva tanken just då var att fisket i sjöarna skulle vara värt mödan!

Väl framme möttes vi av ett gäng fiskare på i sjön vi på förhand hade hört skulle hålla riktigt fin öring och röding. De berättade att fisket varit bra för några dagar sedan men att det nu var stendött. Kul att höra efter en så slitsam vandring… Vi slog upp tältet, gick in och vilade några timmar för att sedan ta tag i fisket. Som visade sig suga rejält! Inte en tillstymmelse till fisk i sjöarna och det trots helt sjuka nattsländekläckningar. Vår initiala tanke var att stanna två nätter – det blev bara en natt. Andra dagen gav dock bättre fiske – men inte riktigt det fiske vi hade hoppats på.
Väl tillbaka vid vårt camp såg vi att temperaturen i strömmarna hastigt (ca. 2 dygn) gått från ca. 11,5 grader upp till 14 grader – vilket troligtvis var anledningen till att ingen aktivitet syntes i sjöarna (som säkerligen var betydligt varmare). Några dagar senare var temperaturen nere på 10 grader. Dessa temperaturändringar tillsammans med vattennivåändringar försvårade fisket betydligt under resterande del av resan – något som var välkommet då man fick kämpa lite med flugvalet för att få fisken att gå upp.

Summa summarum så var resan riktigt kul med bra (och svårt) fiske, varierande väder, go mat, mäktig natur och några fina fiskar man kommer att komma ihåg under resten av sitt liv. Dessutom hittade vi ett björnspår bara 30-40 meter ifrån huvudlägret – bara en sån sak är ju häftigt och lär inte hända i första taget i Stockholm eller Jönköping…

Just nu håller vi på att gå igenom allt filmmaterial vi har med oss hem (ca. 10 timmar) och tror oss på förhand ha en hel del riktigt bra och udda material att kunna visa upp i en förhoppningsvis längre film under 2012. Vi avslutar detta inlägg med lite fler foton.

Publicerat i flugfiske Harr, Lappland 2011, Öring, torrflugefiske | Etiketter flugfiske , , , , | 1 kommentar

Nu är det nära.

Ja nu börjar det närma sig Kaitumresan 2011. Man blir mer och mer spänd, och man hoppas på att vädret ska hålla. Just nu sitter jag uppe och läser lite ditt och datt om fiske för att försöka vända på dygnet. Vi åker ju på tisdagkväll och ska köra hela natten. Men redan imon så hänger jag med Daniel upp till stockholm (han har varit här nere och hälsat på sen i onsdags) och stannar där tills vi åker. All min packning är färdigpackat nu och resten fixsar vi i sthlm. Det ska bli så sjukt kul de här. Glöm inte att hålla er uppdaterade när vi kommer tillbaka så får ni veta hur det har gått.

Publicerat i flugfiske Lappland 2011 | Etiketter flugfiske , , | 1 kommentar

Flugor för fjället – Jassid

En egen version av Jassid – istället för Djungeltupp binder jag mina med vita vingar från goose-biots. Flugan ska egentligen bindas med svart tupphackel men mitt svarta hackel var slut så fick improvisera och ta brunt hackel istället. Jassid binder jag i storlek #17-22.
Iom. denna fluga så lämnar jag över stafettpinnen till Samuel som kommer att binda några riktigt heta mönster.

Flugfiske Flugor för fjället   Jassid

Publicerat i flugfiske Flugbindning, Harr, Lappland 2011, Öring, torrflugefiske | Etiketter flugfiske , , , , | Kommentering avstängd

Flugor för fjället – Furry Black Gnat

Dags att gå ner i storlek på flugorna nu. Detta är en variant av Black Gnat jag gjorde för Kaitum-resan förra året och som jag även fiskat med en del i södra delar av Sverige. Har valt att kalla den ”Furry Black Gnat” med anledning av den fluffiga kroppen av strutsherl. Viktigt att inte impregnera kroppen utan enbart hackel och ev. vinge när ni kör med denna fluga så kommer kroppen av struts att få en riktigt fin karaktär (nästan lite ”slimig”). Den har oftast fungerat riktigt bra oavsett var och vad (harr, öring och regnbåge) jag fiskat! En riktigt bra allroundfluga för mindre storlekar.
Den ska egentligen bindas med svart hackel, men då jag har slut på svart hackel fick det bli brunt.

Flugfiske Flugor för fjället   Furry Black Gnat

Publicerat i flugfiske Flugbindning, Harr, Lappland 2011, Öring, Regnbåge, torrflugefiske | Etiketter flugfiske , , , , | Kommentering avstängd

Flugor för fjället – Red Tag

Dags för andra flugan för flugor för fjället. Denna gång blir det en riktig klassiker i form av Red Tag! Red Tag måste vara en av de mest klassiska torrflugorna för harr. Den bands redan på 1800-talet och finns nog i de flesta flugboxarna för fjällfiske – åtminstone så borde det vara så. Red Tag pratas ofta om som en nybörjarfluga när det kommer till flugbindning – det är väl det som är en av tjusningarna med den. Så svårt att misslyckas med att binda, och fiskar stundtals så otroligt bra. Jag fiskar egentligen inte speciellt mycket med Red Tag – men den måste finnas med i boxen om man upplever fisket segt och vill testa något helt annat än man gjort tidigare. Till årets resa kommer jag att binda upp ett antal i olika storlekar från #11-15.

Fortsätt kommentera våra inlägg om fjällfiske – många bra tips har redan kommit fram men det finns säkert fler!

Flugfiske Flugor för fjället   Red Tag

Publicerat i flugfiske Flugbindning, Harr, Lappland 2011, torrflugefiske | Etiketter flugfiske , , , | Kommentering avstängd

Flugor för fjället – Superpuppan

Idag startar vi en helt ny flugbindningsserie med de flugor vi binder upp inför vår fjällresa till Kaitum. Det kommer att bli en blandning av favoritmönster från föregående år Daniel var där och för oss klassiska mönster vi brukar fiska med. Fokuset i Kaitum ligger på öring och rödingfiske, men det lär vara omöjligt att inte få en och annan harr.

Kommentera gärna med tips om era favoritmönster för fjället!

Först ut i serien är Superpuppan - mångas absoluta favoritmönster då det är enkelt att binda, effektivt att fiska och kan imitera en mängd olika insekter. Färgkombinationen som binds i videon är den kombination som fungerade bäst i Kaitum föregående år.

Flugfiske Flugor för fjället   Superpuppan

Publicerat i flugfiske Flugbindning, Harr, Lappland 2011, Öring, torrflugefiske | Etiketter flugfiske , , , , | 22 kommentar