Flugfiske / Kategoriarkiv: Blekinge Smålandsresan 2010

Fiskeresan 2010 – The movie

För ett tag sedan var vi iväg en vecka och fiskade i Blekinge, Småland och Västra Götaland. Vet att det finns de som följer vår blogg som väntat på filmen från dess. Nu är slutresultatet av redigeringen här. Resultatet ser ni nedan…

Publicerat i flugfiske Blekinge Smålandsresan 2010, Flugfiskefilmer, Öring, Regnbåge, resor | Etiketter flugfiske , , , | 11 kommentar

Sista dagen på Fiskeresan 2010

Sista dagen blev ett besök i gamla hederliga Baltak. Vädret var lite sisådär och vi vaknade av att regnet slog mot tältet. Vi var ute vid ån typ kl 7 och regnet hade stannat av. Våran förhoppning om att bara köra med torrflugor i dag såg inte lovande ut. Kallt och regnet hängde i luften. Vi såg inte mkt sländor i luften heller men vi knöt ändå på en forsslända var och vandrade nedåt för att leta vak.

Efter en stunds letande kom jag över en vakande fisk nere i strömmarna vid Bälteberga. Det var svårt att av göra vad den tog men jag hade sett några få forssländor i luften så jag bytte inte fluga. Det tog några kast inann jag fick driften rätt, det är knixigt bland alla småströmmar. Men rätt kom den tillslut och fisken tvekade inte och tog flugan . Det visade sig vara en liten liten öring på ca 1hg, antagligen en av tidans vilda.

Efter det så flöt dan på bra. På nymfer fick vi fina Baltak bågar och daniel drog dagens största på hela 2,2kg mycket fin båge. Vi körde en hel del torrflugor och fick endel småöringar på det. Den största torrflugefisken var inte mer en regnbåge på ett par tre hekto. Vädret var väldigt växlande på dan men det klanade upp framåt kvällen. Jag träffade även en gammal klasskamrat Tobias som vi snackade en del fiskeresor med. kul.

Skulle kunna säga att det var en fin avslutning på fiske veckan. Och för att summera så har hela veckan varit toppen. Lite svårfiskat men med strålande väder och vacker natur. Och min fina öring från Alsterån tagen på en Danica imitation och min 3kg regnbåge på torrfluga i harasjömåla gjorde verkligen min resa perfekt.

Flugfiske Sista dagen på Fiskeresan 2010

Publicerat i flugfiske Baltak, Blekinge Smålandsresan 2010, Öring, Regnbåge, resor | Etiketter flugfiske , , , | Kommentering avstängd

Fiskeresan 2010 – Sista dagen i Alsterån

Sista dagen i Alsterån blev kort… Vi vaknade upp som vanligt, frukosten stod framdukad klockan 09.00 (och då vill man vara där så att frallorna inte hunnit svalna).
Återigen enbart vi som ska ha frukost, så hela buffén för oss själva!

Packa, läsa det sista på nätet, fixa till så att rummet ser ok ut och sedan bar det iväg ut till ån igen. Tiden gick snabbt så vi var nog inte vid ån förens vid halv tolv-tiden. Vi startade vid zon 6 och fick snabbt sällskap av ytterligare en dansk (Nannettes, som äger gården vi bodde på, man?) som skulle sätta i ny fisk.
Fisken som skulle sättas var öring på runt 100g. Och det var fisk i MASSOR! Flera stora håvar lassades i ån och det mest intressanta var att fisken efter bara 5 minuter började vaka.
Anledningen till att så liten fisk sätts i är att de ska kunna växa till sig. På ett år hinner fisken att växa till ca. ett halvkilo i ån – så nästa år bör det krylla av halvkilos stora öringar i ån.

Vi förflyttade oss sedan till zon 2 för att sedan ta en sväng till affären för att köpa något att grilla till lunch. Väl Vid lunchbordet tittade vi på klockan och insåg att den redan var över klockan sex – vi trodde att den var runt klockan 14-15 – tiden går fort när man är och fiskar.

Blev ingen fisk alls idag då vi efter ”lunch” förflyttade oss – vart får ni läsa om imorgon…

Flugfiske Fiskeresan 2010 – Sista dagen i Alsterån

Publicerat i flugfiske Blekinge Smålandsresan 2010, Öring, resor | Etiketter flugfiske , | 2 kommentar

Fiskeresan 2010 – 2 dagar i Alsterån

På vägen upp till Alsterån så sover vi över på min storasysters tomt i Urshult 1 mil från Tingsryd. Eftersom dom har flyttat från huset men inte sålt det än så var det förstås ingen där. Så vi smällde upp tältet på deras tomt. Om grannarna såg så måste de undrat.
Nästa morgon ringde klockan tio i sex. Men sega som vi var så kom vi inte upp förrens kvart i sju. Vi hade satsat på att vara vid Alsterån kl 7 men det timade vi inte riktigt.

Väl framme på Vidingegårds pensionat så möts vi av Nanette, en trevlig danska som har hand om pensionatet och fiskecentret. Vi hade bokat ett dubbelrum men eftersom vi var dom ända som bodde där så fick vi en tvårumslägenhet. Mkt lyxigt.

Första fiskedan gick segt och vi fick ingen fisk på kroken. vi vandrade och vandrade men såg inga vak. Det var en otroligt vacker å och väldigt grund. vi såg många fina ståndplatser men ingen fisk. Vi började tvivla.

Dan efter så gick vi upp till en härlig frukostbuffé framdukad för 2 pers. Det kändes nästan lite dumt, en hel buffé till två ynka fiskare. Men gott va det. Under frukosten så fick vi höra ett antal historier om spökena i huset. Hon hade aldrig märkt nått själv men många gäster hade sett och varit med om underliga ting.

Andra fiskedan blev mycket bättre. Även om vi bara lyckades landa en fisk var så va det betydligt mycket mer aktivitet. Mitt på dagen fick vi syn på en mycket stor slända som kläckte. Vi konstaterande att det var en danica. Och inte lång stund efter så vakade det några gånger under en bro. Daniel var framme först och hivade ut sin danica imitation men inget hände. vi undrade lite om det var så att vi hade skrämt den, men precis då slog det till mot flugan. Daniel som, lite gömd, inte såg vaket, utan bara hörde det, drog till men missade tyvärr. Då kliver jag, Samuel, in. Efter några utrullningar så hamnar flugan rätt och den flyter sakta in mot bron. Jag tänker precis kasta om kastet men så hör jag plasket. Daniel hojtar till och jag känner knyckarna i spöt. En riktigt vacker öring på dryga halvkilot hade tagit min Danica imitation. Vilken känsla.

Efter att ha släppt tillbaka Öringen så lungnar vi ner oss och vandrar uppströms. vi hittar en till fisk och nu är det Daniel som lurar upp den till hugg. Mycket fin öring den med fast bara i halva storleken mot den förra.
Men det blev inget mer den dagen. det vakade en del öringar på spentspinners fram på kvällen men det var mest en massa småfisk. Nu får vi se hur vi gör i mon om det kanske blir en dag till här i Alsterån eller om vi drar vidare.

Publicerat i flugfiske Blekinge Smålandsresan 2010, Öring, resor | Etiketter flugfiske , | 3 kommentar

Fiskeresan 2010 – Första dagen avklarad

I söndags mjukstartade vi med att åka till Nissan (Nissadalens FVO). Väl på plats möttes vi av information att fisket i Nissan stängts av fram till 2015 (med ett år i taget). Kvar var att fiska i Vattlasjön i samma område (enda stället man kan fiska på numera med Nissadalens fiskekort). Ingen fisk och blåsigt väder gjorde att vi efter några timmar gav upp och startade ”fiskeresan”.

Första stoppet var planerat till Harasjömåla i Blekinge, en trevlig och peppad stämning i bilen gjorde att de tre timmarna i bilen kändes som en.
Väl i Harasjömåla kvitterade vi ut fiskekorten för dagen efter (måndagen) och besökte flugströmmen som vi skulle fiska i. Strömmen var mycket vacker och mycket längre än vad åtminstonde jag trodde innan. Pool efter pool avlöste varandra i en ringlande liten bäck. Fiske hittade vi relativt snabbt – detta såg lovande ut!

Måndag, 14 juni – Harasjömåla
Efter en natt med väldigt få sömntimmar i tält var vi på plats vid flugströmmen innan tuppen. Mycket aktivitet i någon av poolerna som vi snabbt började kasta på. Fisken verkade ta något strax under ytan men vi ville så gärna ha fisk på torrt så vi gnuggade på med våra nattsländor och kläckare – dock utan resultat.

I samma takt som timmarna flöt förbi så slutade allt mer aktiviteten på fisken. Efter många timmar utan resultat så gick vi över till nymfer och började fiska av strömmarna. Detta resulterade i två tappade fiskar för Daniel samt en landad och en tappad för Samuel – riktiga bitar var det allihop – uppskattningsvis alla över 2 kg med Samuels tappade upp mot dryga 3 kg.

Solen började sakta dra sig undan och i samma takt ökade knotten och myggen vilket började bli ett orosmoment. Sista timmarna skulle ägnas till torrflugefiske igen. Daniel lyckades tyvärr inte få något men dagen avslutades ändå med en riktig höjdare.
Strax innan solen helt gått ner bestämde sig Samuel för att köra lite hasarfluga. Han ställde sig nedanför en nacke och la ut flugan, lät den dansa på ytan och SMACK! – en regnbåge bryter ytan med en otrolig kraft, den här bågen har bestämt sig för att svälja flugan i en tugga!
Några rejäla plask senare kan Samuel landa en regnbåge på 3 kg!

Just nu är vi på väg till Alsterån, för att jaga lite öring. Mer info kommer löpande, samt bilder från dag 1.

Flugfiske Fiskeresan 2010 – Första dagen avklarad

Publicerat i flugfiske Blekinge Smålandsresan 2010, Regnbåge, resor | Etiketter flugfiske , | 2 kommentar

Planerad resa

Snart är det dags – för årets första ordentliga fiskeresa!
Söndag vecka 23 bär det av. Det blir en vecka i Blekinge och Småland med siktet inställt på främst vild öring. För första gången ska vi även testa på lax och havsöringsfiske i Emån (helt nytt för oss båda (så har våra läsare några tips så hör av er – antingen via mail eller en kommentar på detta inlägg – allt av värde är intressant, vart ska man, tekniker, flugval etc.).

Fem stopp är inbokade (enbart två nätter på vandrarhem så att vi har frihet att röra oss som vi vill med tältet under armen som vi vill under veckan). Dessutom har vi en dag ”över” som vi får se vad vi gör av…

Mycket film, mycket foton och ni kan naturligtvis följa oss här på bloggen. Vi ska försöka uppdatera åtminstonde några gånger per dag – så se till att följa bloggen under vecka 24!

Nedan ser ni rutten samt lite information kort om de ställen vi spanat in. När vi började titta på denna resan hade vi verkligen önskat att hitta en liknande karta över södra sverige – så håll till godo och har ni fler smultronställen hjälp oss att fylla på kartan (posta en kommentar eller maila oss så lägger vi in det i kartan)!
Visa Fiskeresan 2010 på en större karta

Publicerat i flugfiske Blekinge Smålandsresan 2010, Öring, resor | Etiketter flugfiske | Kommentering avstängd