Flugfiske / Kategoriarkiv: Klubbån

Information om Klubbån för Södra vätterbygdens flugfiskeklubb.

En sväng till klubbån

I helgen som gick blev det en vända till Samuels klubbå. Han hade varit där tidigare i veckan och det hade då vakat ordentligt på sina ställen så förhoppningarna var höga när vädret var som det var – korta skurar med småregn varvat med strålande solsken.
Vi valde att ta den del av ån som Samuel testade på tidigare i veckan då jag inte hade testat den och den skulle vara fin. Vi började nedströms och arbetade oss uppåt på sträckan så att vi kom från ”rätt” håll på fisken. Vi kunde relativt snabbt konstatera att det inte var någon vakfest precis, men några fåtal fiskar gick upp och tog Gula forssländor, tyvärr fåtal till antalet.
Samuel som är gästvänlig gav mig chansen att testa på första vakande fisken, som snabbt slutade vaka. Tyvärr skrämd med andra ord.

Flugfiske En sväng till klubbån

Vi jobbade oss upp utmed ån och turades om att fiska på de vakande fiskarna. Men vi lyckades inget speciellt bra tills Samuel blindfiskade på ett mer strömmande parti där han tidigare fått fisk. Det finns massor av öring i ån, men den är relativt liten till storleken. Denna fisk som Samuel lyckades landa var 23 cm och får räknas som ok för ån. Efter Samuels fisk så släppte det lite för oss båda. Vi hade på flera småfiskar men tappade dem oftast då de var riktigt pigga – men alltid kul att få känna lite ryck i spöt ändå!

Jag lyckades landa en fisk på runt 15 cm och Samuel landade ytterligare 2 fiskar i ungefär samma storlek. Några större öringar som ska finnas i ån (40+ cm ska det finnas en del av) uteblev tyvärr. Men ån är riktigt trevlig och kan den bara visa upp sig från sin bästa sida någon gång så kan det nog bli klockrent!

Publicerat i flugfiske Klubbån, Öring | Etiketter flugfiske , | 4 kommentar

Flugbindingsträff

I en av klubbarna jag är med i har vi regelbundna träffar varannan vecka. Det blir oftast flugbindning då. Det är alltid en väldigt trevlig tillställning där man får lära sig nya mönster, träffa andra flugfiskenördar och dricka gott kaffe. Nu i veckan var det första träffen för i år och då passade vi på att lära oss ett par fina mönster inför säsongen. Det var verkligen en massiv kläckning av gul forsslända i vår å förra året och många i klubben hade haft ett riktigt bra fiske med imitationer av dessa. Så vår flugbindare för dagen valde att visa oss två mönster av dessa.
Det blev en ”färdig kläckt” dagslända i sann catskill anda och en lättbunden spentspinner. Jag kommer inom kort att lägga ut en bindnings video på vardera fluga så håll utkik på bloggen.

Flugfiske Flugbindingsträff
Denna catskill fluga är perfekt i lite med strömmande partier där den dansar fint på ytan.

En mycket fin och lättbunden spentspinner, perfekt fluga i lugnstrycken när kvällningen kommer.

Publicerat i flugfiske Flugbindning, Klubbån | Etiketter flugfiske , , , , , | 5 kommentar

Öringfiske i midsommar

Nu runt midsommar så tog sig Daniel från fisktomma Stockholm ner till Jönköping. Och i lördags så var det dags för lite fiske. Vår plan för helgen var att ta en heldagssväng på lördagen och sen, på söndagen, åka till Dan, som ska med till Kaitum, och planera för resan. Eventuellt även dra ut till min klubbå en sväng.
Lördagsresan bar i väg mot det gamla goa Baltak, och testa lyckan på dess glada regnbågar. Vattenståndet var fint men rättså varmt i vattnet. Vi började med en sväng i Bältebärgaströmmarna. Jag fick nått påslag på min lilla F-fly, som jag körde med då, men inget drillande. Daniel däremot lyckades kroka en finfin öring på en Klinkhammer.

Flugfiske Öringfiske i midsommar
Daniel med en fin Baltaköring

Vi fortsatte fiska av Bältebärga men hungern gjorde att vi snart bröt och åkte in till Tidaholm för en pizza. Efter lunch gick vi upp till zon 1 och där, som vanligt, var fisket mer igång. Men fisken var oftast inte stor alls, 3-4 hekto låg många på. Daniel lyckades iaf lura en godkänd fisk att ta sin fluga (tror det var en harörenymf). Vi uppskattade den till att väga knappt 1,5 kg.

Daniel med största regnbågen för dagen

Vi fiskade mest torrfluga denna dag och det verkar som att det är bara dom lite mindre bågarna som vågar gå upp på flugorna nu. Kanske att den större fisken trycker nere vid botten nu när vattnet blivit lite varmare.

På söndagen blev det en sväng först till Dan, och vi pratade ihop oss om vår resa till Kaitum. Man börjar bli redigt peppad nu när det börjar närmar sig!
Efter det så åkte vi upp till klubbån för att testa på lite vildöring. Det var första gången vid ån för Daniel och han blev väldigt positivt överraskad trots att han inte lyckades lura upp någon öring. Jag däremot fick 4 påslag men lyckades bara landa två. Den ena var en hyfsad fisk, för dessa vatten, på ca 24 cm. Den andra däremot var mycket liten. Men det är ändå väldigt kul att gå där längs denna fina å och utforska nya pooler varje gång. Fisken tog på nattsländeimitationer och forssländeimitationer. Vi såg även några sena Danicor lägga ägg ute över vattnet.

Flugfiske Öringfiske i midsommar
Samuel fiskar på vak i klubbån

Och en liten liten brunöring tar.

Nu är det bara att fortsätta peppa redigt framför städet, och drömma om Kaitum, för snart smäller det. Kaitum 2011.

Publicerat i flugfiske Baltak, Klubbån, Öring, Regnbåge, torrflugefiske | Etiketter flugfiske , , , , | 1 kommentar

Äntligen!!

Nu äntligen har det tagit fart i klubbån. Jag var där i onsdags, efter jobbet, i ett par timmar och lyckades lura upp hela 4 öringar på mina torrflugor. Jag lyckades tyvärr bara landa två av dom men det var ändå väldigt kul att få drilla lite fisk i ån. Jag fiskade av en rätt så grund sträcka och fisken var inte så jätte stor precis, men det är ju inte storleken som räknas =)
Det kläckte inte mycket när jag var där men efter att snackat med några andra från klubben så fick jag veta att det hade varit mycket kläckningar mitt på dagen. Jag fiskade med en imitation av Baetis Rhodani och en lite större brun ”hasarfluga” och det fungerade bra.
Jag hoppas det blir mera svängar ska jag nog hinna med även om tiden blir mindre och mindre inför bröllopet. Jag ska nämligen gifta mig i början av juni och hoppas på att Danican väljer att kläcka innan eller efter =)

Flugfiske Äntligen!!
Fin liten öring från klubbån