Flugfiske / Kategoriarkiv: Hökensås

Flugfiske på Hökensås (även kallad ”Åsen”). Flugval, information om sjöarna, kläckningar med mera.

Höstfiske i Hökensås

Förra veckan var vi i Kvarkasjön i Hökensåsområdet och fiskade. Naturligtvis var kamerorna med och vi lyckades klämma in några tips för ett lyckat fiske i Hökensås. Kvällen avslutades med en minst sagt oväntad fångst…

Publicerat i flugfiske Hökensås, Öring, torrflugefiske | Etiketter flugfiske , , , , | Kommentering avstängd

Tragik i allra högsta grad!!

Man får helt enkelt medge att årets sjöfiskande har varit katastrofalt. De få gånger vi har fiskat i sjö detta år har vi tajmat helt fel. Vädret har varit under all kritik och fisket kanske ännu sämre. Jag har inte fått en enda fisk, i sjö, i år, bortsett från någon abborre men daniel har nog alltid lyckats att knipa minst en varje gång iallafall.

Nu i helgen som var åkte vi till Hökensås, närmare bestämt Kvarkasjön, för att testa höstfisket efter öring där. Sjön var väldigt fin men regnet, som fick oss att spendera mkt tid i bilen, va inte lika härligt. Vi såg nått enstaka vak men kände inget. Det fick bli en tidig lunch på restaurangen i Hökensås för att vänta ut regnet lite. Framåt eftermiddagen blev det uppehåll och hyfsat vindstilla på sina ställen men vaken var fortfarande väldigt sällsynta. vi försökte med det mesta som vanligt, Baggar, bärfisar, myror, diverse nattsländor, nattsländepuppor, fjädermygg, lång 0,12 tafs men Öringen verkade inte vilja ta våra flugor. Vi började bli väldigt deppiga och började prata om orangea stremers och rosa wollybaggers.. Ush det skar som knivar inombords.
Tillslut tog Daniel fram sitt ess ur rockärmen och visade upp en förtyngd corixa. Och med denna tog det inte lång tid innan han fick ett snabbt hugg. Jag försökte övertala Daniel att det antagligen bara var botten men efter några kast satt den där. En vacker liten öring i halvkilos klassen och jag i min glädje över Daniels fisk utbrast: Det är ju FAN att du alltid ska lyckas få en fisk!!…. Jo så missnöjd var jag på mitt sjöfiske, hittills i år, att jag knappt kunde vara glad för Daniels skull. Han som alltid tyckas få en fisk i sista sekunderna.
men men det var ju skoj för han. Vi hade tänkt att göra en liten film om detta men tyvärr fick vi ju typ inget material till det men jag ska se om det inte går att knåpa ihop en liten kort kortfilm iallafall.

Till helgen så bär det av till Tiveden Flyfish och jag hoppas verkligen att jag ska få en rickig revansch på mitt dåliga sjöfiske i år…

Publicerat i flugfiske Hökensås, Öring, torrflugefiske | Etiketter flugfiske , , , , | 3 kommentar

Sista flugfisket för i år

Nu till helgen samt nästa helg blir sista vändorna tillsammans för oss i år – sen stänger vi säsongen för det här året och fokuserar på flugbindning och filmredigering. Blir säkert någon enstaka vända på egen hand men det blir en tidig säsongsavslutning för vår del.

Nu till helgen var det tänkt att vi skulle dra till Baltak – har enbart blivit någon enstaka tur för min del i år så var riktigt taggad för lite höstfiske där. Samuel var ju där förra tisdagen och då var det lågt vattenstånd och klart vatten, men sen pratade han med Johan Klingberg igår och han hade varit i Baltak i torsdags och då var det rena ”syndafloden”. I veckan har det fortsatt att regna, så vi skippar Baltak och kör en vända till Hökensås istället.
Vårt track-record i Hökensås är rent utsagt för j*vligt – vi lyckas ALDRIG på åsen – men skam den som ger sig!

Det blir lite filmning och förhoppningsvis ett riktigt bra höstfiske denna gång… Landinsekter är det som gäller för närvarande när jag pratat med ”folk som har koll”. Blir att ladda boxen med de myror, baggar och getingar man har alltså.

Nästa helg bär det sedan av mot vad vi hoppas ska bli ett kärt återseende – Tiveden flyfish. När vi fick förmånen att testfiska hos dem året innan de öppnade (två år sedan från nu) så hade vi ett av de bästa höstfiskena vi någonsin upplevt! Inte bara att fisket var fantastiskt – allt klaffade då. Vädret kunde inte varit bättre, vi lyckades använda rätt flugor och miljön är helt underbar i Tivedenskogarna. Vi har sedan frekvent besökt Tiveden flyfish (bland annat i Haspelmannen-filmen) och alltid haft ett riktigt trevligt fiske.

Har ni missat den så kan ni se mässversionen av vårt testfiske hos Tiveden flyfish för två år sedan nedan (de tre avsnitten i sin helhet från testfisket finns att se här).

Publicerat i flugfiske Hökensås | Etiketter flugfiske , , | 2 kommentar

Film från höstfisket på Hökensås

Äntligen dags för en ny fiskefilm från oss! Denna gång är det en något kortare film från vårt fiske på Hökensås förra helgen.
Höstfisket kan vara riktigt marigt med extremt selektiv fisk, något vi råkade ut för…

Snart är fiskesäsongen över och då börjar arbetet att sammanställa filmmaterialet från den gångna säsongen till några filmer.

Kommentera gärna vad ni tycker om filmen, den är lite annorlunda mot våra tidigare filmer med lite annan typ av klippning. Så är intressant att veta vad ni tycker om det.

Publicerat i flugfiske Flugfiskefilmer, Hökensås, torrflugefiske | Etiketter flugfiske , | 5 kommentar

En liten tripp till Klubbsjön

I dag blev det en liten tripp, på ca 3 timmar, till Klubbsjön i Habo. Vädret var strålande sol och lite blåsigt. Efter en helg i Tiveden så hade man höga förväntningar på vakande fisk. Vilket togs ner ganska fort. Sjön var helt lugn. Jag vandrade runt länge och letade vak. Längs med kanterna på sjön kryllade det verkligen med fjädermygg. Och det syntes även till en och en annan Bibio. Så jag testade lite här och där med små fjädermyggs imitationer men inget resultat.

Flugfiske En liten tripp till Klubbsjön

Jag började bli otålig och testade med streamer och div landinsekter men det tycktes inte locka fisken. Om det nu fanns någon fisk. Den ända aktivitet jag såg var två små vak, annars va det helt dött.
Vädret började ta en annan vändning och jag packade i hop mina grejor och satte mig i bilen, precis lagom till att ett regnväder drog in. Så det blev inte någon fisk denna gång. Och man blir alltid lika bedrövad när sådant händer. Men men det är ju fortfarande aprill och fisken kanske inte ricktigt har hunnit vakna ur vinterdvalan än. så det får bli ett nytt försök snart igen. Men innan dess ska jag ta mig ut till klubbån utanför jönkping och se om jag inte kan lura upp någon fin vildöring. Det börjar ju dra ihop sig till åsländekläckning (Baetis). Mer om det kommer på bloggen.
ha det gött så länge.

Flugfiske En liten tripp till Klubbsjön

Publicerat i flugfiske Hökensås, Regnbåge | Etiketter flugfiske , , | 2 kommentar

Höstfiske på Hökensås

I lördags begav vi oss (Daniel, Smauel och Daniels bror Adam) ut på en tur till Hökensås. Efter att vi löst ut kort drog vi direkt till Lilla Havsjön – hela sjön låg spegelblank och dimman började försvinna när vi kom dit. Snabbt riggade vi spöna – alla körde på samma fluga, nattsländepuppa, i olika färger.
Fisken vakade kraftigt relativt nära land men ville inte ta vår puppor. Efter flera flugbyten (nymfer, baggar, sländor – ja det mesta testades) så gav vi upp och stack vidare till Enessjön.

Väl nere vid Enessjön möttes vi av en välfylld parkeringsplats och en smockfull sjö med folk utvadandes till armhålorna. Vi drog ett par kast där vi kom åt men vandrade snabbt vidare mot den lilla sjön Vita Tjärn. Här var det lugnare, tre personer fiskade i tjärnen.

Flera fiskar visade sig i runt randen med skräp som fallit ner i vattnet. Eftersom fisken så strikt cirkulerade runt skräpet gissade vi på att den gick och tog landinsekter som trillat ner i vattnet. Så på med baggar – men ingen lycka ändå, på med nymfer – ingen lycka – vad katten var det här?

Snett utanför mig (Daniel) visade sig en båge i ett lugnt head-and-tailvak. En liten stunds väntan och där – nästan på exakt samma ställe visade den sig igen. Fisken verkade lugn och sansad vilket är ett bra utgångläge. Då jag testat de flesta flugor i asken vid det här laget så knöt jag på en myra som jag fått av Samuel tidigare på morgonen. Placerade ut flugan i ett näst intill perfekt rollkast – skönt att slippa kasta om och riskera att fisken skräms. Jag håller krampaktigt i spöt – nästan darrar av spänning. Sekunderna går – lååångsamt… tick-tack, tick-tack…
Fisken rullar lugnt över myran, en kort väntan och sedan lyfter jag upp spöt samtidigt som jag försiktigt drar in fluglinan med vänsterhanden. kombinationen av rörelserna blir till ett kraftigt mothugg och fisken rusar rakt mot mig. Med vänsterarmen följer jag fiskens rörelse emot mig och drar in fluglinan, fisken vänder sedan igen och simmar utmed kanten och jag får min chans att veva upp lina på rullen för att låta bromsen arbeta istället.
I samband med att fisken drar iväg utmed kanten  simmar de ner under ett litet litet buskage som hänger ut över kanten – inte mer än ett per grenar men det räcker för att tafsen ska fastna i dem. Jag känner dock tydligt att fisken sitter kvar i andra ändan så jag tar mig kontrollerat bort mot buskaget, sträcker mig efter tafsen och lyckas häkta av den från grenarna. Kort därefter ligger en kort men smällfet båge i den nya Guidelinehåven. Adam och Samuel gissar på dryga 2kg – tveksam att den var så stor men jag är inte den som säger emot när någon talar om för mig att mina fiskar är större än jag själv tror…

Därefter blir det en snabb sväng till Tjärn 59 och den västra sidan av Enessjön – utan någon kontakt med fisk. Bilen går sedan mot restaurangen för en hutlöst dyr burgare – priset hade varit ok om kvalitén motsvarade priset men tyvärr inte denna gång…
Sega i kropparna gav vi oss sedan ner till Prinsasjöarna – även här fullt med folk och nu hade vinden börjat ta i och kylan krypa in – vilket gjorde att det blev ordentligt dimmigt.
Kändes lönlöst och helt utan vakaktivitet i Prinsasjöarna, så vi tog oss ett stenkast bort med bilen tillbaks till Enessjön.
I en utav vikarna hade vi tidigare på dagen sett vak nära inpå land och nu var viken ledig! Alla tre drog på nymfer och började blindfiska av viken. Adam fick nästan direkt på en båge på sin guldribbade haröra – Samuel fick agera ”håvmästare” då Adam lämnat sin håv i bilen. Efter en snabb strid lyckades Adam och Samuel håva fisken tillsammans – Samuel lyckades med konsstycket att fånga fisken i lyften efter att den slitit sig från den hullinglösa kroken i ett sista försök att fly!
Även denna båge (även denna gång enligt Samuel och Adam) var runt 2kg – kul för Adam att få en fin båge. Tidigare har han enbart fått bågar i strömmande vatten, så detta var hans första i sjö – grattis! Dimman tjocknade och kylan kändes allt mer påtaglig, så vi drog oss hemåt vid 17-tiden igen.

Intressant att fiska vid Hökensås en vecka efter Tiveden Flyfish. Det är en tydlig skillnad på hur fisken beter sig, i Hökensås är det tydligt att större delen av fisken cirkulerar i mitten av sjöarna och enstaka vak syns till i närheten av land. I Tiveden är det helt tvärtom – mestadelen av vaken är intill land. Jag är helt övertygad om att detta till största del beror på vadningen – om fiskare står utvadade 10 meter ut i vattnet upp till  armhålorna är det inte konstigt att fisken pressas utåt i sjön – naturlig instinkt håller fisken så långt ifrån det den upplever som faror den kan, står det folk runt hela sjön så är det i mitten som det är längst ifrån faran.

Man kan dock inte bortse från att Hökensås är extremt hårt fiskat och håller en exceptionellt hög standard med tanke på detta!

Publicerat i flugfiske Hökensås, Regnbåge | Etiketter flugfiske , | Kommentering avstängd

Två Morgontrippar

Hökensås
I torsdags förra veckan tog jag en tidig morgonsväng ut till hökensås. När jag stod klar för att börja fiska i den första sjön så var kl 05,00. Det var disigt i luften och Lilla Havssjön låg bitvis blank. Jag vandrade en bit och tittade efter lite aktivitet men det verkade väldigt dött. Jag blindfiskade en del med en nattslända men fisken höll sig undan. Vinden började ta till så jag drog mig vidare till nästa sjö. Enessjön var oxå död, inte en insekt på ytan och jag började misströsta. Vattnet var väldigt varmt och jag antar att fisken höll sig på djupet och gjorde minsta möjliga. Men jag lyckades ändå lura upp en regnbåge i den lilla tjärnen som ligger bortanför Enessjön (Vita Tjärn). Rengbågen var väldigt seg och jag hade den inne hos mig på ett kick och min tanke var att om jag ska släppa tillbaka den så måste jag göra historian kort och kroka av den direkt i vattnet annars så överlever den nog inte. Men precis som ja skulle greppa tag i flugan och ta loss så fixade fisken det själ och sprattlade sig loss och simmade i väg… Efter de så fiskade jag mig tillbaka genom enessjön men kände inget mer så det fick bli att åka hem och käka frukost.

Flugfiske Två Morgontrippar

Baltak
Idag drog jag i väg igen. Inte lika tidigt för fisket i baltak öppnar ju inte förrens kl 06.00. Men jag var där vid start iaf.
Även i baltak så möttes jag av en insektsfri tillvaro. Någon enstaka liten nattslända flög över ytan och en del mygg och knott men inte tillräckligt för att locka upp fisken till vak. Jag testade lite olika torrisar men inte ens en hasande nattslända lockade upp fisken. Så det var bara att byta taktik.
Jag gick upp till kanalen i zon 1 och hivade i två små guldskalle nymfer. Och nu nappade det först en liten (ca 400g) som snabbt fick friheten åter. Och sen en lite mer rejäl bit. Det var en riktig skönhet på 1,5 kg. Det syntes att det inte var någon nyinsatt på dom fina fenorna och den långa slanka kroppen. Det var en riktigt go fight i strömmen och pga av det varma vattnet så fick det bli en matfisk. När jag slagit ihjäl fisken och lagt upp den för fotning så såg jag i ögonvrån hur en liten krabat kröp fram ur buskarna. Nån som antagligen var lite sugen på fisk. Nämligen en iller (Mink efter rättelse). Det blev ett trevligt möte med en lilla krabaten.
Han vågade sig så nära att jag nästan hade kunnat mata den ur handen men så fort man röde sig lite väl häftigt sprang den och gömde sig igen, och så höll den på några gånger tills det kom några andra fiskare. Då gömde den sig för gott.
Jag fiskade en stund till och fick en liten och en stor fisk till. Den lite större fisken 1.1kg drog i väg som ett skott i strömmen och jag hade inget att ge emot utan det var bara att följa med ända ner till srömmen vid fika bordet. D är var fisken så trött att det bara var att dra den till sig. Ingen chans att den skulle överleva i det varma vattnet så den fick bli en söndagsstek den med..
Jag stannade i den strömmen ett tag och testade med en liten vit fiskimitation och det fungerade det med. en halvkilos båge tog streamern så det bara small om det.
Men Men inte en fisk på torrt. Mycket tråkigt, tänkte jag. Så i de sista minuterna så knöt jag på en liten myra. Och efter en stunds tragglande så small det till på flugan och chockad som jag blev så lyckades jag inte krocka den tillräckligt och den slet sig efter en liten stunds drillande.
Efter det så åkte jag hem. Var ju tvungen att få i mig lite frukost. kl hade ju redan blivit 10.

Flugfiske Två Morgontrippar

Publicerat i flugfiske Baltak, Hökensås, Regnbåge, Tjecknymffiske | Etiketter flugfiske , , , | 9 kommentar

Uppvärmning i Hökensås

Helgen i Tiveden börjar imorgon. Idag körde vi lite uppvärmning i Hökensås. En fantastisk dag med massor av vak, varmt i luften och helt vindstilla!

Vi lyckades landa två fiskar var och tappa ett flertal.

Tidigt imorgon bär det av mot Karlsborg och en ny fajt om statuetten startar…

Ska försöka uppdatera bloggen löpande i helgen.

Publicerat i flugfiske Hökensås, Regnbåge, Tiveden 2010 | Etiketter flugfiske , | 3 kommentar

Hökensås 1.a Maj

Ja den första maj blev det en sväng till hökensås fina skogar och sjöar. Vi ville känna på stillavatten fisket innan vi drar vår årliga resa till Tiveden. Det hade varit varma fina dagar länge så man hoppades få riktigt fint väder. Men så blev det inte riktigt. Den första sjön vi besökte var Lilla Havssjön med sitt klara och fina vatten. Det blåste som attan där och efter nån timmes fiske så gav vi upp och åkte vidare. Vi drog oss ner till Enesjön och hoppades på att det inte skulle blåsa så förskräckligt där. Men där gick vi bet. Det blåste på ordentligt där med så vi beslutade oss att vandra förbi Enesjön och in till en liten tjärn, som låg hyfsat i lä av skogen, nämligen Vita tjärn. Det stod redan tre fiskare där så vi var på väg att vända men eftersom den ena stog och drillade en fisk så blev vi alldeles för sugna och började kasta lite. De tre fiskarna stog bokstavligen och drog upp fisk efter fisk och vi kammade än så länge noll. Det var inte förrän Daniel fick upp en liten gädda som det vände för oss. Jag bytte till en bättre plats och vi båda började få napp efter napp. Det märks att man inte fiskat för mycket i stilla vatten då vi gång på gång tappade fisk. Men storfiskaren Daniel lyckades landa 8 fiskar på diverse streamers och jag fick bara upp 4 stycken på flicksländenymf. Men som sagt hade vi krokat fiskarna bättre så hade det varit många fler. Grymt bra fiske de timmar som vi spenderade vid den lilla tjärnen.
Hoppas på bra värder till helgen för då ska jag nog ta en sväng ut igen. Hökensås eller Baltak jag får se.

Flugfiske Hökensås 1.a Maj

Publicerat i flugfiske Hökensås, Regnbåge | Etiketter flugfiske | 4 kommentar

Helhelg i Baltak

Som ni kanske har läst av daniels action inlägg ( Han skrev dom på mobilen när vi va där) så va det en riktigt fin lördag i baltak då vi tog 10 Fiskar var och tappade även en del. Det var molnigt och ganska kallt men knappt inget regn. Däremot va söndagen desto regnigare.

Vi började söndagen med att åka till hökensås med dess fina sjöar med Regnbåge och öring. Vi startade dagen i lilla havssjön. Vädret var inget roligt regnet hängde i luften men sjön va fin. Väldigt klart vatten så man, med lite tur, skulle kunna bjudas på lite sightfishing. Men den turen hade vi inte. Ingen fisk blev det heller på dom få kasten vi gjorde.
Så vi åkte ner till strandgölen i stället. På vägen dit började regnet komma och när vi var framme vid sjön öste det ner.

Strandgölen är en sjö där bara ett visst antal (8 personer) får fiska varje dag och fiskekorten till denna sjö är lite dyrare. Så vi beslutade oss att inte boka nån plats utan åka dit och titta först och se om det är värt det. Sjön såg väldigt fin ut och vi pratade med en fiskare där och han sa att han hade sett lite vakande fisk (antagligen på fjädermygg). Men regnet tryckte på och vi kände inte för att stå vid en sjö en sån här dag så vi åkte upp till baltak.
Eftersom vi tjecknymffiskade hela lördagen så va vi lite trötta på det så vi körde lite nymfer på långdistans och daniel lyckades kroka tre på denna teknik. Själv så fick jag bara en som jag inte heller lyckades drilla in i håven utan den slank av kroken och försvann… Så kan det gå när inte hullingen är på… Vi körde en vända med lite tjecknymffiske i zon 1 också och det resulterade i två bågar för min del och en för daniel.
Pga. vädret och order från våra flickvänner så åkte vi hem redan vid 16.
Sammanfattningsvis så kan man säga att det har varit en väldigt lyckad helg med kul fiske. men men man längtar ju redan till våren då torrflugefisket drar i gång igen.

Flugor som funkade i helgen var: Romkornet på vilket vi fick ca 90% av fisken, även Husmask och guldribbat haröra funkade.

Här kommer lite bilder från helgen

Flugfiske Helhelg i Baltak

En riktigt fin öring. Gött Daniel

Publicerat i flugfiske Baltak, Hökensås, Öring, Regnbåge, Tjecknymffiske | Etiketter flugfiske , , , | 1 kommentar

Säsongsavslutning, dag 2 (Hökensås)

Upp tidigt även på söndagen. Denna gång för att ta en sväng till Hökensås. Vi kan väl vara ärliga och erkänna att Hökensås är inte vårt favoritställe direkt, vi har haft enormt dålig utdelning där faktiskt.
Efter att vi löst kort i automaten runt 8-tiden tog vi bilen till Lilla Havssjön, en sjö vi inte testat tidigare. Visade sig vara en riktigt fin sjö, grunt och enormt klart vatten – som gjort för sight-fishing.
Vi började fiska av en av vikarna, drog lite kallt om öronen och regnet låg i luften så här på morgonen. Efter ett fåtal kast började redan tålamodet tryta och en liten stund senare tog vi bilen mot den blåa sjön Strandgölen för att kolla läget och ev. köpa till kort för denna sjö. På vägen dit började regnet strila ner. Väl framme vid Strandgölen pratade vi med en flugfiskare som fiskat av sjön sedan tidig morgon. Han rapporterade om lite vakande fisk men inga känningar.
Kändes då onödigt att lägga ytterligare 130 kronor för att fiska i Strandgölen. Efter en sväng till Enessjön och Prinsasjöarna (på vägen till Prinsasjöarna hade vi turen att se en vit älg, enormt ovanligt nere i Småland) beslutade vi oss för att styra skutan (läs: bilen) mot Baltak. Lite tråkigt då vi var mätta på Baltak efter gårdagen men kändes segt att harva i Hökensås.
Hökensås känns verkligen inte som vårt ställe…

Publicerat i flugfiske Hökensås | Etiketter flugfiske | Kommentering avstängd

Tillbaka i Småland och dags för Säsongsavslutning

En vecka efter havsöringshelgen är det dags att avsluta säsongen nere i Småland/Västergötland. Jag reser med pick och pack ner till gamla Jönköping, givetvis med buss (jag arbetar nämligen på ett bussföretag). På lördag ska jag möta upp Samuel för att spendera två hela dagar med vatten upp till höfterna – ska bli otroligt kul att fiska tillsammans med Samuel igen och återse våra gamla favoritvatten! På något konstigt sätt ser jag denna gången mer fram emot att få snacka skit och ljuga med Samuel än jag gjort tidigare. Kanske beror det på den begränsade umgänges kretsen man har här i Stockholm? Kanske beror det på att det var ett bra tag sedan man var iväg och fiskade tillsammans och inte kunnat lufta sina teorier kring fiske på länge. Oavsett vilket så ser jag verkligen fram emot helgen som kommer, det ska bli skitkul!

Som planen ser ut nu så lär det bli en vända till Baltak, Hökensås och eventuellt även till Nissan. Det beror lite på fisket och orken att förflytta sig ner till Nissan… Jag ska försöka mig på att blogga live från våra äventyr ute i skogarna.
Håll i fiskehatten och följ med oss under helgen som kommer!

Publicerat i flugfiske Baltak, Hökensås, Övrigt | Etiketter flugfiske | 2 kommentar

Storfiskaren…

Flugfiske Storfiskaren…

Här har vi en bild på storfiskaren – en redig abborre. Vi vägde den aldrig tyvärr men skulle kunna tippa på att det var den största han har fått.. hehe