Flugfiske / Kategoriarkiv: Havsöring

Information om fiske och flugfiske efter havsöring i Stockholm.

Havsöringspremiär

I helgen hade jag besök av min far här uppe i Stockholm. Vi hade i veckan pratat om att vi skulle ta en sväng ut och fiska, antingen efter gädda eller havsöring.
Så på fredagen efter jobbet blev det en sväng in till stan för att fixa lite grejer inför fisket. Inhandlades lite streamers, tafsmaterial, ny lina till haspelrullen samt ett gäng drag till desamma.

Flugfiske Havsöringspremiär
Pappa Storfiskare fanns på plats i Stockholm till alla Havsöringars skräck...

På lördag bar det av. Jag hade fått några tips av Martin Ångnell på heta ställen – tack Martin för värdefull hjälp!
Bilen bar söderut ner mot Södertäljetrakterna. Solen gassade, näst intill helt vindstilla – perfekt väder för att vara ute i det fria.
Väl framme möttes vi av en parkering med flertal bilar på och inom loppet av att vi bytte om och riggade spöna kom det ytterligare tre bilar – värre än i Baltak!
Området var dock stort så det var inga problem att få plats. För både mig och min pappa var detta första gången vi fiskade efter havsöring från land, så förhoppningarna till fisk var låga…
Detta var dessutom andra vändan för mitt klass 8-spö jag köpte i höstas.
För att öka chanserna till fisk hade jag även tagit med mig haspelspöt och pappa körde som vanligt med sina haspelgrejer.

Flugfiske Havsöringspremiär
Dagen till ära var både haspel- och flugspöt med.

Efter ett par timmars fiskande utan minsta känning tog vi oss en bit mat – dagens meny bestod av potatissallad och kallrökt skinka. Pratade även med, vad det verkade en riktigt rutinerad räv, som skyllde det dåliga fisket på det fina vädret. En efter en avlägsnade sig de andra fiskarna och kvar var tillslut bara vi. Nu började dock vinden ta i och den blåa himlen byttes mot hotfulla moln. Detta verkade ju bra om man ska gå på tidigare undanflykter från de andra mer rutinerade fiskarna!

Jag tog mig ut på en udde där jag kunde fiska av brytet mellan sandbotten och stenbotten. Vinden gjorde vad den kunde för att jag skulle överge flugfisket, och till slut gav jag upp svingandet med klass 8-spöt när flugorna började vina allt för okontrollerat runt öronen i den starka vinden.
Efter ett par kast med de nyinköpta dragen hände sen något som gör att våren kommer att fyllas med ett flertal turer efter havsöring…
Det klara vattnet visar att mitt drag är på väg in mot mig. När väl draget är ungefär 2 meter ifrån mig ser jag mitt livs största öring (betänk att jag är van vid småländska öringar så det var inte någon världsrekordsfisk jag såg) simma efter mitt drag. Fisken är riktigt fet om ryggen och möter en bra bit över halvmetern, gissningsvis runt 4 kg (storfiskarns historier ska ni ju alltid lita på….)! Fisken simmar lugnt efter draget och öppnar sin mun (som i det läget känns helt enorm). Det är ofattbart vilken adrenalinchock man kan få! För ett ögonblick finns det enbart två varelser på jorden – jag och fisken, ingenting annat existerar! Mothuggsarmen måste ha fått en allergisk reaktion av allt adrenalin som pumpas ut i kroppen för utan att riktigt veta vad jag gör så rycker armen till och drar upp draget varvid fisken gör ett utfall mot ytan och därefter lika lugnt som fisken simmade efter draget drar sig tillbaka ut mot djupare vatten.
Kroppen darrar, vinden känns inte och jag drar ett nytt kast. Jag tänker för mig själv att fisken måste sett mig och skrämts iväg då inget händer på de följande kasten.
För säkerhets skull byter jag till en skrikig färg på draget då lugnet på fisken signalerade att draget inte satte igång huggreflexen på riktigt.
De följande två kasten har jag fisken i släp efter draget ända in till där jag står – utan hugg. På tredje kastet kör jag draget i ytan för att få lite mer aktivitet vilket resulterar i ett mjäkigt hugg, dock tillräckligt för att fisken ger sig för dagen.

Så, det blev kontakt med havsöring och jag är helnöjd. Detta ger mig bara blodad tand för havsöringsfiske och äntligen har jag hittat ett kul fiske här uppe i Stockholm! Om två veckor planerar jag att hyra en bil och köra två heldagar havsöringsfiske – plats i bilen finns för intresserade!

Publicerat i flugfiske Havsöring, Stockholms skärgård | Etiketter flugfiske | 4 kommentar

Havsöringshelg i Stockholms skärgård, dag 2

Så här några dagar senare kan jag sammanfatta dag 2 av vår Havsöringshelg med ett ord – segt fiske.
Efter tre blanka öringar på krokarna på lördagen såg både jag och Tobias fram emot en härlig dag på söndagen. Klockan ringde 07.00 och efter en snabb frukost, packa ihop lunchen, ner med spöna i båten så bar det ut på sjön. Vinden hade vänt från nordlig till nordvästlig och verkade till en början något lugnare än dagen tidigare.
Vi startade dagen med att lägga till utanför en liten ö där Tobias hade en öring på dagen innan, bottnen här var perfekt för havsöring – sandbotten blandat med stenar och tång. Efter en tids fiske utan känningar började vi flytta oss kring de intilliggande öarna utan någon bättre lycka där. Kring 10-tiden bar det istället ut mot ytterskärgården i hopp om att finna fisken – vi tog båten direkt ut till ett ställe där jag hade haft två fina öringar på dagen tidigare. Men även här överlistade fisken oss, inte en känning. Efter korvgrillning på ön och lite ingjutet mod gick vi på fisket igen – utan bättre lycka.
Tålamodet började tryta och vi begav oss inåt land igen för att avsluta dagen i inneskärgården med lite gäddfiske för att jag skulle få känna på lite gädda med min jerkbaitutrustning. Tron var att det i stort sett bara skulle vara att doppa jerken i vattnet så skulle en gädda sitta – riktigt så lätt var det inte….
Efter att insett att det inte skulle bli någon fisk idag så bar det hemåt för att packa ihop sakerna och komma hem i någorlunda bra tid. Ironiskt nog skulle det visa sig att den enda fiskkontakten vi fick under dag 2 på vår havsöringshelg var på mitt jerkbaitspö på ett kast ifrån bryggan när vi kom hem till stugan (dock släppte fisken och vi kom tomhänta hem till storstaden igen). Men kom ihåg! Du behöver inte köra över vida vatten för att hitta fisken – den finns närmare än vad du tror!

Sammantaget var helgen en höjdare! Tyvärr ingen fisk över relingen men jäkligt trevligt ändå, ett stort tack till Tobias för en supertrevlig helg!

Flugfiske Havsöringshelg i Stockholms skärgård, dag 2
Stugan vi hade till förfogande…

En eftermiddag ute i skärgåden – ser det inte helt underbart ut?

Publicerat i flugfiske Havsöring, Stockholms skärgård | Etiketter flugfiske | Kommentering avstängd

Havsöringshelg i Stockholms skärgård, dag 1

Sitter i stugan ute i Stockholms skärgård och funderar på de tre havsöringar vi tappat under dagen. Har varit blåsigt och hård gång på sjön idag vilket begränsar fiskeplatserna något.
Men som sagt, tre blanka havsöringar på men ingen över relingen ännu. Men det är en dag kvar så nu gäller de att plocka upp minst en imorgon.
Nu är de dags för bastu!

Havsöringsfiske inbokat

Flugfiske Havsöringsfiske inbokat

Ja nu är det dags för min havsöringspremiär och jag hoppas på något liknande som på bilden! Jag har aldrig testat på att fiska havsöring tidigare så ser fram emot det. En helhelg tillsammans med en arbetskamrat som har både båt och stuga. Det borgar för en toppenhelg!

Tyvärr gick toppen på mitt #6-spö under sommaren så nu letar jag efter rulle och spö i klass #7 inför premiären. Blir många jämförelser och aspekter att ta in. Om någon har något bra tips på utrustning skicka gärna en kommentar här på bloggen!