Flugfiske / Kategoriarkiv: Gädda

Fiske efter gädda med olika tekniker så som fluga, jerk och spinn.

Best of Youtube & Vimeo: A Backyard in Nowhere

Äntligen lite nordiskt på best of-listan! Grymt trailer för filmen ”A Backyard in Nowhere” där våra grannar fiskar gädda i Alaska.
Filmen går att beställa på flyfishingwestern.com.

Publicerat i flugfiske Flugfiskefilmer, Gädda | Etiketter flugfiske | 2 kommentar

Gäddfiske i Risbrodammen

I lördags så tog jag och Linda en sväng ut på Risbrodammen för att hoppas på lite gädda. Jag lyckades lura upp två småttingar men inget mer. Det är alltid så i den där förbaskade sjön. man får mängder små men ingen stor. Men någon gammelgädda måste ju bara lura på botten nån stans. Jag tänkte faktiskt dra mig ut en sväng nu på dammen och hoppas på det bästa. Jag har aldrig lyckats få en gädda över kilot så hoppas jag drar en sån idag iaf. Mer om detta berättar jag i morgon.

Flugfiske Gäddfiske i Risbrodammen

Publicerat i flugfiske Gädda, Övrigt | Etiketter flugfiske , , | 3 kommentar

Gäddan skrattar oss i ansiktet – igen

Det är väl bara att börja inse och acceptera att gäddfiske inte är något för oss…
I lördags kändes verkligen allt korrekt! Vädret var bra – växlande molnighet och inte allt för varmt i luften. Vinden låg på lite lagom. Rätt tidsperiod för gäddan. Vi hade hyrt en liten roddbåt och vi hade läst att vattnet kring Drottningholm där vi var skulle hålla mycket gädda – dessutom i bra storlek.
Efter en fika började vår hyrtid på båten ticka – en orange asful båt som var en av de mest oergonomiska roddbåtar jag testat. Årorna satt liksom baktill på båten och sittplatsen för att ro var nästan en meter framöver från årorna i båten.
Vi följde vassen utmed ön och drog drag efter oss, stannade till i någon vik och kastade ett tag för att sedan ro vidare utmed vassen. Gissningsvis var det 1-3 meter djupt där vi fiskade och det kändes verkligen gäddhett. Man har ju alltid hört att ”gammelgäddan lurar i vassen” – kanske dags att börja ifrågasätta alla de här gamla testerna…?

Efter ca. 2 timmar började tålamodet att tryta och vi gick i land för att käka lite. Efter en härlig måltid bestående av vatten och dubbelmacka med rödbetssallad så gav vi oss ut igen. Denna gång tog vi och rodde över till andra ön och fiskade av vassen på samma sätt där – inget resultat.
Mot slutet la vi oss utanför en vassrugg och kastade med det mesta – drag, jigg, jerk. Men utan resultat. Inne i vassen verkade dock gäddan jaga för där var det flyende småfisk – kändes som att gäddan stod där inne och bara garvade åt våra tafatt försök…

Kul var ändå att det var en sjuk masskläckning av någon mindre nattslända bland vassen. Dessutom kläckte stora mängder vulgata som man kunde studera på nära håll – verkligen häftigt att se dessa stora nymfer komma upp till ytan och sedan ploppar det ut en stor slända.
När vi accepterat att vi blivit överlistade av gäddorna och kom iland var vulgatans parningsdans i full gång – vackert och mäktigt på något sätt. Det är vekligen något mystiskt och speciellt med vulgatan och danican för en flugfiskare!

Jakten på gäddorna fortsätter. Hoppas verkligen kunna träffa rätt någon gång med allt så att man kan få ta sig några stora gäddor och få testa på att drilla en fet madame på flugspöt! Gäddan börjar utveckla sig till en utmaning – det hade jag aldrig trott då jag tagit mycket gädda under mina år som spinnfiskare (dock enbart i storlekar upp till 3 kilo). Alltid kul med nya utmaningar och att klura ut receptet för hur man ska bli framgångsrik inom flugfiske.
Vi lär återkomma till gäddfisket under säsongen…

Publicerat i flugfiske Gädda | Etiketter flugfiske , , | Kommentering avstängd

Fiska gädda i Stockholm

Det är fortsatt mycket segt på fiskefronten – tiden räcker inte till den här våren/sommaren hittills! Men nu har äntligen Samuel gått och gift sig så fisket drar nog igång på allvar snart! Det känns knappt som att vår säsong hann börja innan den fick ett abrupt uppehåll – mitt i danicakläckningen.
För att stilla min abstinens efter fisket så blir det till helgen att ge sig ut i mina närområden. Öringsfisket är ju bara att glömma så vi (jag och Olof) satsar på större fisk denna gång. Förhoppningsvis ska vi äntligen kunna ta första feta gäddan i Stockholm.

Jag har en hel del utrustning för just gädda som inte fått känna på någon större utmaning sedan vi flyttade upp till Stockholm för två år sedan.
Mitt flugspö på klass 7 ska förhoppningsvis få bekänna färg och jag ska få drilla min första gädda på det.
Min jerk-utrustning har enbart plockat smågäddor hittills och mitt nya spinnspö för havsöringen som heller inte drillat någon fisk är nog riktigt kul att drilal på med en stor gädda på andra sidan linan.

Som ni vet är ju inte gädda vår favoritfisk – men bor man i Stockholm så är det gädda och havsöring som gäller när det kommer till sportfiske!
Förutsättningarna är dock bra. Jag bor i närheten av Ekerö som har ett av Sveriges tätaste gäddvatten, så det är nära till bra vatten. Vi har ju utrustningen klarr och i toppskick. Vädret ser ut att bi runt 20 grader och växlande molnighet. Vattentempen är nånstans mellan 15-18 grader skulle jag tro så gäddorna är igång och äter ordentligt just nu.

På denna tur hade jag även tänkt att köra premiären med GoPro-kameran. Så önska oss ett skitfiske så får vi se hur det går!
Ni som fiskar en hel del gädda här i Stockholm får gärna tipsa om vad man ska köra med (färger, drag, flugor etc.)!

Publicerat i flugfiske Gädda | Etiketter flugfiske , | Kommentering avstängd

Gäddfiske i Småland

Idag har vi varit ute och testat lyckan i gäddfiske. Och det är ju bara inse att när det gäller att ta gädda på  fluga har vi inte mycket koll.

Flugfiske Gäddfiske i Småland
Soligt och fint var det iaf.

Vi åkte ut till Daniels mormor och morfars sommarställe vid 9.00 på morgonen. Båten som vi skulle använda låg en bit upp på land och det blev lite bök tills vi fick i den i vattnet. Dessutom fattades det åror… så vi byggde två åror av träbitar vi hittade i skogen. Nä, såklart vi inte gjorde – man det hade varit riktigt coolt om det var sant! Vi ”lånade” grannens åror en stund…

Vi testade lite överallt längs med vassen och de grunda partierna i sjön. Mestadels stod vi och kastade från land men det blev lite från båten med. Men flugorna fick tyvärr röra sig obesvärade i vattnet. Man känner, när man står där ute i vattnet och svingar sitt spö, att man skulle nog ta tag i att läsa på lite om gäddfiske. Man vet inte om man fiskar på rätt sett eller om man står på rätt ställe. Samtidigt är det en helt underbar känsla att få dra på några lite längre kast nu på våren. Det bara spritter i kroppen av fiskeglädje!

Flugfiske Gäddfiske i Småland
Samuel övade prickkastning med feta flugor…

Men vi hade nog en del otur med. Gäddorna verkade inte vara på hugget idag. Det enda som hände var att Daniel fick ett påslag, på en wobbler, när vi testade lite trolling med spinnspö efter roddbåten.
Men med några försök till, och lite mer skinn på näsan, ska vi nog kunna få lite fina gäddor på fluga med. Men det får bli en annan gång.

Flugfiske Gäddfiske i Småland
Daniel testar med popper och haspelspö.

Vi fiskade fram till 14.15 och sen blev det en köttbullebaguett i solvärmen och en hel del planerande kring nästa helgs filmprojekt innan jag skjutsade Daniel till bussen.

Nu till påskhelgen ska vi rikta in oss på Öring och Regnbåge (så då lär vi känna oss hemma igen) för vårt nästa filmprojekt om tidigt vårfiske i sjö. Så häng med på bloggen för nu börjar det hända lite mer på fiskefronten.
Daniel pratade även om att han kanske tar en sväng ut på havsöringsfiske i Stockholm i veckan. Så det kanske dyker upp nått inlägg om det med.
Ha det gött.

Publicerat i flugfiske Gädda | Etiketter flugfiske | Kommentering avstängd

Gädda på fluga i helgen

Flugfiske Gädda på fluga i helgenVarje år när isen släpper så tänker jag samma sak – jag borde ut och testa efter lite storgädda nu när leken är på g. Varje år blir det av någon anledning ingenting av det – det kommer alltid något emellan.
Men nu, i år ska det bli av!

Vart det blir exakt är inte säkert, men på söndag blir det i alla fall ett försök att för första gången få gädda på fluga.
Ev. blir det ut till familjen sommarstuga och sjön där. Brukar vara ett säkert kort på sommaren när det gäller gädda i 1-2-kilosklassen, men vi har sett betydligt större gäddor, någon på upp mot 6-7 kg. Och är det någon tid på året man ska lyckas ta en sådan donna så är det nu!
Mer information under helgen eller i början av nästa vecka!

Publicerat i flugfiske Gädda | Etiketter flugfiske | Kommentering avstängd

Musfluga

Har aldrig fiskat med mus imitation förr och det kanske är nått att testa nästa säsong. Det ska ju funka bra på både Gädda och Öring. Min första musimitation blev en liten rackare på streamer krok 8. Svansen är en remsa polygarn som jag limmat i änden och kroppen är gjord med hjorthår som jag klippt ner på undersidan och huvudet. Ögonen är två små svarta pärlor och morrhåren är ett varv svart hönshackel som jag klippt över och under. Och nosen är svart bindtråd. Nu är det bara att se om den kan lura nån Gädda eller Öring till hugg.

Flugfiske Musfluga

Publicerat i flugfiske Flugbindning, Gädda | Etiketter flugfiske , , | Kommentering avstängd

Gädda i Risbrodammen

I går den första augusti åkte jag och Gunnar( min flickvänns pappa) till Risbrodammen för att fiska lite gädda. Vi tog bara en tur på dan så det antagligen fina kvälls fisket ute blev. Men tre mindre gäddor blev det iaf. Gunnar som spenderat över 100 kr på en wobbler lyckades ta en gädda på det så det betalade sig väl då.
Jag testade att flugfiska lite med en grön zonker som jag bundit på en jiggkrok. Jag tänkte att det kanske kunde lura en och en annan abborre men det blev en lite gädda som tog min lilla illgröna zonker. sista kastet innan vi rodde tillbaka ,vid kl kvart i 8, så tog jag en liten gädda till på ett blankt skeddrag. Det var en väldigt fin dag på sjön och det var tråkigt att man inte kunde stanna längre för då hade det nog dragit i gång på allvar. Men det får bli nästa gång.