Summering Tiveden cup 2012

Dag 1 – Torsdag

I torsdags gav vi oss iväg för att återigen fightas om Tivedenpokalen i den årliga interna tävlingen vi döpt till Tiveden cup och som är det riktiga startskottet för flugfiskesäsongen. Årets startfält bestod av Daniel, Samuel, Adam, Gunnar och Ove – en stark femma på pappret. Oddsen var låga på att någon av Daniel eller Samuel skulle ta hem vandringspokalen även i år – i så fall för fjärde året i rad. Det visade sig dock att vissa verkade ha tjuvtränat och det blev en skräll liknande den i hockey-VM i slutändan… Men vi tar det får början.

Efter att vi handlat in den sista korven och korvbröden (det är obligatoriskt att äta så mycket korv med bröd att magen slutar att bete sig normalt under Tiveden cup) i Karlsborg bar det iväg till tävlingens första stopp – Fisklösensjöarna. Två små sjöar som av tradition är första stoppet och som producerat bra med vinnarfisk tidigare år. Vädret kändes helt ok, något blåsigt men på det stora hela var det bra förhållanden och man kunde stundtals se att det kläckte rikligt med fjädermygg.

Ove på en av bryggorna i Mellre Fisklösen

Gunnar lyckades få två napp på sitt mete, men i övrigt var det ont om fiskchanser och det blev att vi drog oss vidare till Bergsjön för första korvarna och några säkra ställen. Vädret började nu också att mer och mer återspegla vädret vi hade hos Tiveden flyfish för drygt en vecka sedan – blåsigt och regnet började så sakteliga öka i mängd.
Vi har en plats i Bergsjön (i ena hörnet ner mot Kvarksjön) där vi alltid har haft ett bra fiske. Trots att det är en liten vik så placerade vi ut oss fyra personer runt viken och började fiska – Adam fick ta ”the sweet spot”. Ruskigt dåligt med vak och regnet fortsatte att öka. Trots det fick Adam på en båge – på en liten tjecknymfslarv i grått och rosa. Förvånad över att över huvud taget något tog våra flugor så gjorde han ett nybörjarmisstag och missade chansen. Fisken fick friheten åter (och en tafs på köpet) och kvar stod vi i regnet – nu med lite bra psykningsmaterial mot Adam… Psykningarna satte igång direkt. ”Åhh – hur kunde du göra något sådant enkelt som att hålla kvar tummen på linan!”, ”Så där har jag aldrig tappat en fisk!” osv. Ett tydligt tecken på avundsjuka från två fiskefantaster som inte fått känna på någon fisk på hela dagen… Fördelen var att vi nu fick tillgång till ”the sweet spot”. Ut båda två i regnet som tilltog. Men vi gick bet – Adam verkade ha fått på den enda fisken i sjön (vilket senare visade sig vara fel, men i det läget så kändes det så…)!

Daniel och Samuel fiskar av "the sweet spot" i Bergsjön

Vi flyttade oss till kanalen i Bergsjön. Adam fick snabbt på en till båge i kanalen, men denna gång rusade fisken rakt mot honom och det var en omöjlig uppgift för Adam att hålla kvar en sådan fisk på en hullinglös nymf. Första dagen började lida mot sitt slut och efter en fin kvällsmat tog vi sista timmen i en nästan kokande (av vak) Hanesjön. Fisken var dock extremt selektiv (att säga att fisken var ”extremt selektiv” är ett gammalt knep för inte erkänna sina brister som flugfiskare när fisken uteblir) och vägrade att ta våra flugor trots massvis med flugbyten. Nedstämda och utan fisk fick det bli sängdags…

Dag 2 – Fredag

Klockan 04.30 ringde klockan igen – det var dags att ta revanch på Hanesjön! Väl ute vid en näst intill spegelblank Hanesjön visade det sig vara helt dött på vak nu istället. Detta trots att det kläckte rikligt med vassländor och fjädermygg – otroligt att det kan vara så stor skillnad på bara några timmar trots till synes perfekta förhållanden för fisken! Metarkungen Gunnar lockades dock ta en riktigt fin båge på 1,9kg på sitt räkmete. 1,9kg har räckt för vinst i alla år, så nu blev det tufft för oss andra!

Flugfiske Summering Tiveden cup 2012

Fisken vägrade gå upp trots massiva kläckningar av Lepthophlebia Vespertina (Vasslända)

Efter frukost bar det iväg till Nödre Fisklösen istället i hopp om att få känna lite fisk. Vinden hade nu tilltagit ordentligt och det var snudd på att det inte gick att kasta över huvud taget ibland. Men ack den som ger sig! Även i Nödre Fisklösen kläckte Lepthophlebia Vespertina friskt, och även en hel del Bibio kunde skymtas runt om sjön. Ingen ville ha bryggan nere i hörnet längst bort från parkeringen så den fick jag (Daniel) ta. Adam och Samuel grälade om vem som skulle ta bryggan jämte och äldst vann. Adam fick lunka iväg och ta en udde att kasta ifrån istället.
Jag själv började bli desperat – ingen fisk på snart en och en halv dag! Fick jag enbart en liten nyisatt båge så skulle jag ju ro hem hela tävlingen. Jag fick ta till fulfisket och knöt på en orange streamer. Efter några kast stod dock Adam och drillade fisk på sin udde. Samtidigt som man står och beundrar att Adam har sin tredje fisk på (när vi andra inte ens känt av fisk) så högg det till på min streamer – dubbeldrill alltså! Upp kom en fin båge på uppskattningsvis runt 1,5 kg (visade sig vara 1,3 kg efter vägning). Enligt Samuel verkade min fisk vara större – ledning i tävlingen alltså. Storebrorsan visade lillbrorsan var skåpet ska stå (Daniel är storebror till Adam).

Daniels ledarfisk på 1,3kg

Adam visade dock sin klass denna helg och fick strax på ytterligare en regnbåge ute på sin udde (tror ni Samuel ångrade att han tog bryggan i det läget?!). Denna gång blev det en rejäl fajt och efter en stunds drillande kunde Adam landa 2,1kg regnbåge i sin lilla biltemahåv!

Adams vinnarfisk på 2,1kg

Adam tappade sedan ytterligare en båge på samma ställe och nu kunde inte Samuel hålla sig längre utan övertalade Adam att få låna Adams plats ute på udden. Trots åtskilliga kast blev det inget för Samuel denna gång utan han fick åka hem tomhänt.

Summa summarum så var det en mycket värdig vinnare – han hade flest fiskar på, han fick upp flest fiskar och han tog upp vinnarfisken på 2,1kg. Gunnar kom på en hedrande andraplats med sin båge på 1,9kg och Daniel på en sur tredjeplats (båge 1,3kg). Samuel… Ja, så här tycker han om sin insats i Tiveden cup:

Flugfiske Summering Tiveden cup 2012

Så här kände sig Samuel över att ha valt bryggan istället för "Adams udde"

Adam – grattis till vinsten i Tiveden cup 2012!

Adam var en värdig vinnare med sina två landade bågar

Det här inlägget postades i Tiveden och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.