Baltakpremiär 2:a april

Ja då har vi avklarat den stora premiären i Baltak. Det var jag (Samuel), Daniel och vår fiskebroder Olof.
Vi gick upp tidigt och var där runt 8. Ingen sol denna dag men varmt var det i luften. Temperaturen i luften låg runt 10 plussgrader men i vattnet var det värre. Där var det inte mer än ett par grader. Vattenståndet var som det brukar vara vid denna tiden – ca. 40 cm för högt och mycket grumligt. Vi förstod redan att fisket inte skulle bli så bra. Men vi hade fel!
Under de förhållanden som var så hade vi faktiskt riktigt bra fiske. Daniel var först ut att dra en regnbåge. Han gick målmedvetet ner till djuphålan ovan bron i zon 1 och det högg.

Flugfiske Baltakpremiär 2:a april
Daniels båge är snabbt ut i det fria igen

Faktum är att detta ställe skulle visa sig vara det enda ställe som vi lyckades lura upp fisk på. På en sträcka på ca 50 – 60 m fick vi all vår fisk för dagen, även fast vi fiskade av de flesta hotspotsen och lugnflyten under dagen.
Efter Daniels första fisk så släppte det för mig och jag plockade en båge jag med. Daniel svarade med att ta hela 4 bågar till innan lunch! Jag som antagligen hade tappat lite drillningsteknik över vintern fick nöja mig med ett par tappade.
Lunchen fick, inte helt oväntat, bli en pizza. Och sega som vi var, efter att ha vadat runt i det kalla vattnet, så blev det en lång lunch.
Flugfiske Baltakpremiär 2:a april

Efter lunch så fortsatte fiskandet och jag lyckades landa en båge till och tappa två. Varav den ena fick en väldig fart som bara inte gick att stoppa. Slutet blev när fisken smet under en stock och jag var tvungen att knipa åt rullen – surt men det är sånt som händer.
Daniel verkade ha tacklat av efter sitt briljerande innan lunch, och som man tidigare har erfarit så är det inte så konstigt, Daniel får bara inte fisk efter en kebabpizza i Tidaholm.
Olof tar en middagslur i gräset

Vad Olof beträffar så hade han en riktigt seg förmiddag. Han harvade på men kände inget. Frustrationen växte och växte tills han helt utan förvarnig får en båge. Och då släpper det! Han hinner knappt doppa flugan innan nästa hugger. På bara några minuter så har han landat tre fiskar och tappat två. Så för att summera denna fiskedag så tycker jag att det var en helt ok dag i Baltak. Vi fick ändå 10 landade fiskar, varav en öring, på tre man och vi tappade även flera stycken. Man börjar känna att man är på banan igen och att torrflugefisket inte är långt borta nu.  Vad som fungerade bäst idag var lite olika varianter av husmask. Några bågar togs även på streamer i gälla färger.

Olof med en båge på ca 500g. Alla bågar vi tog denna dag låg runt halvkilot

Och här har vi mig med en öring som Olof fiskade upp. Jag snodde äran och tog en fin bild med öringen

Det här inlägget postades i Baltak, Övrigt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

11 svar till Baltakpremiär 2:a april

1. Daniel skriver:

Trevligt skrivet. Vad bet firrarna på?

2. Daniel skriver:

Vi trodde mycket på romkorn då vattnet var så pass kallt – men inte en enda fisk på det faktiskt! Mestadelen tog på stora husmaskar med lite grönt i eller streamers i rosa/orange och vitt.

3. samme skriver:

ja husmaskar fungerade skit bra. Det står det även i inlägget ;-).
    Ha det gött

4. Sanel skriver:

Härliga bilder!!! Man bara längtar till baltak och dess fina fiskar……ha det gott och ett skitfiske på er!!

5. Sussi skriver:

Det ser lovande ut för våran tripp om 1½ vecka!! Ska bli jättekul att besöka Baltak igen.. Såg er inte på mässan, men ni var väl ute och fiskade istället ;)

6. Daniel skriver:

Nä, vi gick troligtvis om varandra.
    Fisket lär vara grymt om en vecka, bara några grader i vattnet gör stor skillnad just nu…

7. Mange skriver:

Passa på att åk till Baltak nu Samme och Daniel. Högt vattenstånd och lite folk. Ju högre vatten desto bättre :) Jag och en polare var där i Måndags och lyckades lura upp hela 36 firrar. Största på 3 kilo. Allt på tjeckiskt. Hela 16 firrar högg i djuphålan nere vid bron. Ha de gött mvh Mange.

8. Daniel skriver:

36 är nästan så att det blir tråkigt till slut ;-)
    Vad gick bäst?

Vi laddar inför årets första torrflugefiske och årets första filmprojekt under nästa helg. Mycket som ska planeras och klaffa för att det ska bli bra…

9. Mange skriver:

Ja det blev faktiskt lite för lätt den dagen. Vet inte om det var lekfisken som hade buntat i hop sig i hålan. För det tog nästan aldrig slut på fisk som nappade ett tag. Vi fick på mycket olika mönster. Bottenflugan togs ju oftast och vi körde husmaskar i lite mindre storlekar. Knappt 1,5 cm stora ungefär med grön tag. Även czechnymfer funkade hyfsat. Även där så funkade grönt bra. Sen körde jag en vit flashfluga för dom mer ” korkade” bågarna och den fångade väl en handfull fisk den me…. Kör på i samma anda nu boys så följer jag era äventyr på bloggen :) Mvh Mange

10. Daniel skriver:

Var grönt för oss oxå – intressant faktiskt… fick ni upp mest nyutsatt fisk eller även en hel del gamla rävar?

36 landade blir nog tufft att slå dock ;-)
    Tar vi så många under hela helgen nästa vecka så skickar jag dig en rulle på posten! Och det är ett löfte jag kommer att hålla.

11. Mange skriver:

Hej igen Daniel. Jodå vi fick några slanka och vackra bågar. Men största delen var nog relativt nysatta. Jag behöll en fin fisk som hade ett intressant maginnehåll. Ett kräftben, en husmask och sen ett tiotal riktigt små nymfer. Ca: 5-7mm och ljusa var dom. Vet inte riktigt var det var? Fisket var även bra nedanför bältebergabron. Och där fick vi i stort sett alla fiskar på husmaskar och mindre harörenymfer. Om ni är sugna på flugfiske efter gädda så kan ni få låna min båt i Landsjön. Känd för mycket och stor gädda :) tyvärr så är premiären i sjön den 1 juni. Men då är gäddfisket fortfarande bra. Så hojta till bara så löser vi det. Samuel är ju med i Hsk nu me så jag lär väl träffa på honom vid kroksjön denna säsong. Ha dett gött Daniel