Havsöringspremiär

I helgen hade jag besök av min far här uppe i Stockholm. Vi hade i veckan pratat om att vi skulle ta en sväng ut och fiska, antingen efter gädda eller havsöring.
Så på fredagen efter jobbet blev det en sväng in till stan för att fixa lite grejer inför fisket. Inhandlades lite streamers, tafsmaterial, ny lina till haspelrullen samt ett gäng drag till desamma.

Flugfiske Havsöringspremiär
Pappa Storfiskare fanns på plats i Stockholm till alla Havsöringars skräck...

På lördag bar det av. Jag hade fått några tips av Martin Ångnell på heta ställen – tack Martin för värdefull hjälp!
Bilen bar söderut ner mot Södertäljetrakterna. Solen gassade, näst intill helt vindstilla – perfekt väder för att vara ute i det fria.
Väl framme möttes vi av en parkering med flertal bilar på och inom loppet av att vi bytte om och riggade spöna kom det ytterligare tre bilar – värre än i Baltak!
Området var dock stort så det var inga problem att få plats. För både mig och min pappa var detta första gången vi fiskade efter havsöring från land, så förhoppningarna till fisk var låga…
Detta var dessutom andra vändan för mitt klass 8-spö jag köpte i höstas.
För att öka chanserna till fisk hade jag även tagit med mig haspelspöt och pappa körde som vanligt med sina haspelgrejer.

Flugfiske Havsöringspremiär
Dagen till ära var både haspel- och flugspöt med.

Efter ett par timmars fiskande utan minsta känning tog vi oss en bit mat – dagens meny bestod av potatissallad och kallrökt skinka. Pratade även med, vad det verkade en riktigt rutinerad räv, som skyllde det dåliga fisket på det fina vädret. En efter en avlägsnade sig de andra fiskarna och kvar var tillslut bara vi. Nu började dock vinden ta i och den blåa himlen byttes mot hotfulla moln. Detta verkade ju bra om man ska gå på tidigare undanflykter från de andra mer rutinerade fiskarna!

Jag tog mig ut på en udde där jag kunde fiska av brytet mellan sandbotten och stenbotten. Vinden gjorde vad den kunde för att jag skulle överge flugfisket, och till slut gav jag upp svingandet med klass 8-spöt när flugorna började vina allt för okontrollerat runt öronen i den starka vinden.
Efter ett par kast med de nyinköpta dragen hände sen något som gör att våren kommer att fyllas med ett flertal turer efter havsöring…
Det klara vattnet visar att mitt drag är på väg in mot mig. När väl draget är ungefär 2 meter ifrån mig ser jag mitt livs största öring (betänk att jag är van vid småländska öringar så det var inte någon världsrekordsfisk jag såg) simma efter mitt drag. Fisken är riktigt fet om ryggen och möter en bra bit över halvmetern, gissningsvis runt 4 kg (storfiskarns historier ska ni ju alltid lita på….)! Fisken simmar lugnt efter draget och öppnar sin mun (som i det läget känns helt enorm). Det är ofattbart vilken adrenalinchock man kan få! För ett ögonblick finns det enbart två varelser på jorden – jag och fisken, ingenting annat existerar! Mothuggsarmen måste ha fått en allergisk reaktion av allt adrenalin som pumpas ut i kroppen för utan att riktigt veta vad jag gör så rycker armen till och drar upp draget varvid fisken gör ett utfall mot ytan och därefter lika lugnt som fisken simmade efter draget drar sig tillbaka ut mot djupare vatten.
Kroppen darrar, vinden känns inte och jag drar ett nytt kast. Jag tänker för mig själv att fisken måste sett mig och skrämts iväg då inget händer på de följande kasten.
För säkerhets skull byter jag till en skrikig färg på draget då lugnet på fisken signalerade att draget inte satte igång huggreflexen på riktigt.
De följande två kasten har jag fisken i släp efter draget ända in till där jag står – utan hugg. På tredje kastet kör jag draget i ytan för att få lite mer aktivitet vilket resulterar i ett mjäkigt hugg, dock tillräckligt för att fisken ger sig för dagen.

Så, det blev kontakt med havsöring och jag är helnöjd. Detta ger mig bara blodad tand för havsöringsfiske och äntligen har jag hittat ett kul fiske här uppe i Stockholm! Om två veckor planerar jag att hyra en bil och köra två heldagar havsöringsfiske – plats i bilen finns för intresserade!

Det här inlägget postades i Havsöring, Stockholms skärgård och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 svar till Havsöringspremiär

1. det låte so en riktigt fin fiske tur. kul att se lite öring. för mig har det varit dåligt med fiske. tänkte att jag skulle ta en baltak idag men försov mig gravt. men har ängnat hela dan med att meka med lindas gamla moppe och om jag får den hel och fin till sommaren så blir det nog några sköna moppe tripper upp till hökensås. Ha det gött.
    skulle du komma ner nästa helg eller hur va det nu?

2. Daniel Eriksson skriver:

Kommer på fredag kväll om du kan på lördagen, annars blir det lördagen vi dyker upp och en helg utan fiske…

3. jo men en liten dagstur till hökensås skulle ju sitta fint på lördag. så det är ditt val. kommer du på fre så drar vi men kommer du på lör så åker jag själv. vi höres

4. Daniel Eriksson skriver:

Kommer på fredag så vi drar en vända på lördag!
    Dyker du upp för lite havsöring nästa helg då? Dra med dig Linda så kör vi storöring!