Sightfishing i Baltak

Min morgon tripp, igår till Baltak, blev till en förmiddags tripp då jag sov lite längre än vad jag hade tänkt.
Kvart över 9 var jag klar för att börja fiska. Jag gick upp mot översta poolen för att titta om det kanske vakade lite där. Längs med kanalen va det fullt av fiskare som tjecknymfade. Väl framme vid poolen så konstaterade jag att det va rätt dött för tillfället så jag vadade försiktigt i och tjecknymfade lite i första strömmen. Och vips hade en liten regnbåge tagit min upphängare, vilket betyder att fisken antagligen stod rätt högt i vattnet och kanske kan tänka sig att vaka lite. Och det började vaka lite faktiskt så jag knöt på en liten F-fly och svingade ut mot vaken. efter ett antal drifter vågade sig en liten regnbåge upp att ta flugan. Regnbågen vägde väl typ en 4 hekto men gav ändå en fin fight inann jag kunde håva den. Efter det så va det väldigt dött i poolen så jag bestämde mig för att gå neråt. Jag testade lite kort Tjecknymffiske på två ställen men det ändes inte så kul så jag drog vidare. Mycket folk stod det längs kanterna och kastade sina streamers. Nån här och där hade fått fisk. jag vandrade ända längst ner förbi bältebärga innan jag vände. Det fanns inte så mycket plats att fiska på pga allt folk. Men på min väg tillbaka så var poolen ovanför mittenparkeringen fri. Där hade jag och daniel sett en fisk förra gången som vi inte lyckats lura. Så jag kollade om det ställt sig nån annan fisk där denna gång. Vattnet va väldigt klart och visst stod det en fisk där. Men vänta nu står det inte en till lite längre ut? ja och en till och en till och en till. Jag såg säkert en 5 – 6 fiskar i poolen. Jag började lite med torrfluga men det verkade inte som nån ville stiga mot ytan, fisken stod rätt djupt ner. Så jag knöt på ett litet haröra och testade mot fisken som stod närmast mig, och guldskallen på nymfen gjorde att den syntes bra i vattnet. efter några drifter så såg jag hur fisken öppnade munnen och sög i sig min fluga. Otroligt roligt. det blev en bra fight innan jag fick upp en regnbåge på dryga kilot. Till min för våning hade de andra fiskarna i poolen inte brytt sig utan stod kvar på sina ställen.
När jag stod och spanade ut mot fisken kom en Göteborgare och undrade om man såg nån fisk. Jag visade fisken och han blev lika taggad som jag och jag frågade om vi skulle köra varannat flug byte, och det gjorde vi. Vi testade alla möjliga olika nymfet och torrisar men det va svårt att få fisken att hugga. Man fick verkligen träning på att plasera nymfen rätt framför fisken som visade sig vara rätt svårt. Göteborgaren ställde sig lite längre upp efter ett tag och drog lite streamers framför fiskarna och fick några tillslag på det men ingen krokning tyvärr. Men det är så himla kul att se fisken hela tiden hur den går till attack mot flugorna.
Jag tröttnade lite på att fisken ratade mina flugor (eller att jag inte placerade dom rätt) så jag började vandra upp åt tittade ut över ån och såg flera fiskar som jag försökte på och några tog mina nymfer men jag lyckades inte kroka. Jag tänkte att jag skulle gå upp till zon 1 igen men jag ångrade mig. Varför stå och blindfiska när man kan se fisken här. Så jag gick tillbaka där jag och Göteborgaren stod och testade lite till. Jag kastade på en fisk som stod mitt i ån men den verkade inte vilja ta mitt haröra. så jag kastade lite längre ut, där det stod en betydligt större fisk som vi hade försökt lite på innan utan resultat, jag tappade sikten på flugan så jag tittade på fiske i stället och så att den öppnade munnen och tog nått jag drog till och fisken satt fast. Göött Skulle tippa på att fisken vägde uppåt 3 kg och den simmade rakt ner i fallet nedanför poolen. Där stannade den bland stenarna och jag som hade en 0,12 lina kunde inte göra mycket jag drog och spände linan för att försöka få fisken att dra ner till det lugna vattnet men fisken va listigare än så och skar av linan mot en sten och föravann. Skit skit skit. Jag avslutade trippen med att testa på lite snabbt andra fiskar jag såg men inget resultat så jag åkte hem (ca kl 14.00). Men jag skulle någ ändå säga att detta var än av dom mest roliga resor till baltak som jag har gjort. Att kunna se så mtk fisk och se dom ta flugorna i vattnet är helt obeskrivligt kul.
Nästa helg får det nog bli en resa till.

Det här inlägget postades i Baltak, Regnbåge, torrflugefiske och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 svar till Sightfishing i Baltak

1. Daniel Eriksson skriver:

Jag är sugen på att ta en semsterdag i slutet av oktober och köra en helhelg med fiske i Baltak, Nissan samt kanske ett försök i Hökensås. Har du suget/möjlighet?

2. kanske det kanske. vet inte vart jag jobbar då men det brukar gå bra.